Recensie: Assault on Precinct 13 (John Carpenter)

Nog voordat hij met Halloween de wereld zou gaan veroveren, kwam John Carpenter met een film die weinig met horror te maken heeft, maar wel alle kenmerken kent die Carpenter zou gaan typeren. Assault on Precinct 13 toont in retrospectief hoe goed Carpenter eigenlijk overweg kon met andere genres en moeiteloos zijn stempel kon behouden. Het is vooral Carpenters muziek die Carpenter Carpenter maakt en met de score van Assault on Precinct 13 maakte hij een van zijn beste werken. Op de Blu-ray release van Scream Factory komt deze bijzonder goed uit de verf, maar deze release kent wel meer moois.

Van Carpenter wordt weleens gezegd dat hij eigenlijk een moderne western heeft gemaakt met Assault on Precinct 13. Dit zou goed kunnen kloppen, want Assault in geïnspireerd door Howard Hawks’ Rio Bravo en George Romero’s Night of the Living Dead, twee films die een soortgelijk uitgangspunt kennen. Carpenter gooit er echter, helemaal in de geest van de tijd, wat exploitation doorheen, wat Assault een rauw randje geeft. Hoewel de film flopte tijdens zijn initiële release wist Assault met de tijd een culthit te worden en inmiddels wordt het door sommigen zelfs gezien als Carpenters beste film.

Wat vooral erg sterk aan Assault is, is de subtiele opbouw. Let bijvoorbeeld op het autoritje van beginnend agent Austin Stoker in het begin, waarin op de achtergrond een auto verschijnt met iemand erin die duidelijk veel aandacht heeft voor de agent. Het zijn dit soort zaken die het begin van Assault ijzersterk maken. De pompende soundtrack geeft, zeker met deze release, een extra kick die van Assault een extreem stoere film maakt. Toegegeven, Darwin Joston als de antiheld is wellicht een beetje ’too much’, maar het het sterke begin en het gewelddadige einde houden je met gemak op het puntje van je stoel.

Scream Factory weet met de release van Assault on Precinct 13 alweer een pareltje op de markt te brengen. Het nieuwe cover-design is om je vingers bij af te likken, het beeld en geluid zijn optimaal en de extra’s een extra reden de schijf in huis te halen. We krijgen o.a. audio-commentaar van John Carpenter, twee featurettes met Austin Stoker en Nancy Loomis en een isolated music score! Jammer dat jullie releases regio A zijn, maar laat dit soort Blu-ray’s maar lekker komen, Scream Factory!

• 9/10
    Assault on Precinct 13 - 9/10
  • 9/10