Eraserhead (1977, David Lynch)

De debuutfilm van David Lynch is opnieuw uitgebracht op DVD en Blu-ray en hij ziet er mooier uit dan ooit. De nachtmerrie van de sullige Henry Spencer is nog nooit zo scherp en helder weergegeven en dat geeft ons de ultieme mogelijkheid de bevreemdende wereld van David Lynch opnieuw te betreden. Eraserhead is briljant op meerdere vlakken en is een must voor iedereen die ook maar een beetje interesse in cinema heeft.

Eraserhead is een van de beste debuutfilms ooit, gemaakt door een jonge regisseur die toen al tekenen van genialiteit vertoonde. Het is dan ook niet raar dat het AFI (American Film Institute) hem tijd en geld gunde om zijn persoonlijke project af te maken. Eraserhead was een soort film dat niemand ooit had gezien en het duurde Lynch vijf jaar om zijn droomproject te verwezenlijken. Niet voor niets, want Eraserhead maakt nog steeds indruk.

Het ogenschijnlijk uit de lucht gegrepen verhaal is er een dat diepere lagen kent en symbool staat voor de angsten die Lynch in die periode meemaakte. Vaderschap, relatie, verantwoordelijkheid, verleiding, allemaal thema’s die hier voorbij komen, ondergedompeld in een dikke surrealistische saus. Lynch’ kenmerkende industriële setting is ook hier al van de partij en dat geeft de film zijn grauwe karakter mee, versterkt door de korrelige zwart/wit fotografie. Voor een debuutfilm ziet Eraserhead er opvallend goed uit.

Thematisch gezien is Eraserhead een verschrikkelijk interessante film, maar het zijn vooral individuele scènes die je lang zullen bijblijven. Het zingende vrouwtje met de bolle wangetjes achter de radiator, de vrijscène met de buurvrouw, het zijn werkelijk briljante scènes die de dienst uitmaken in Eraserhead en dat maakt de film nooit saai, ook niet bij de zoveelste herziening, want dat je deze fascinerende en briljante film vaker dan eens zult zien, dat is een gegeven.

• 9/10
    Eraserhead - 9/10