The Exterminator (James Glickenhaus) – But Film Festival

Wraak nemen is en blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie voor filmmakers en -liefhebbers. Vooral in de jaren 80 was het genre enorm populair. Het thema staat dit jaar ook centraal op het BUT Film Festival dat van 31 augustus tot en met 4 september 2022 wordt georganiseerd in Breda. Liefhebbers van B-films, Underground en Trash Films kunnen vijf dagen hun hart ophalen. Een van de betere wraakfilms films blijft voor mij The Exterminator (1980) van James Glickenhaus. Op vrijdag 2 september is deze film tijdens het But Film Festival op groot scherm te zien.

Plot: In Vietnam slingert een enorme explosie John Eastland (Robert Ginty) door de lucht. Hij wordt opgevangen door zijn maat Michael Jefferson (Steve James). Beide soldaten worden gevangengenomen door de Vietcong, maar weten te ontsnappen. De gebeurtenissen uit de oorlog laten diepe sporen na. Na de oorlog blijven de twee vrienden en werken voor dezelfde fabriek in New York. Het leven in de Bronx is zwaar. Op een dag wordt Jefferson op brute wijze aangevallen door The Ghetto Ghouls, een gewelddadige straatbende. In het ziekenhuis blijkt dat Jefferson vanaf zijn nek verlamd. Als Eastland zijn vriend zo ziet liggen slaan bij hem de stoppen door en besluit hij wraak te nemen op de bende. Het is het begin van een keiharde strijd tegen het tuig op de straat. Via een brief aan de media laat Eastland weten dat de stad niet meer met zich laat sollen. Hij ondertekent de brief met The Exterminator. Voor de burgers is hij een held, maar voor de politie en de politiek een lastpak. De vigilante moet koste wat het kost voor de verkiezingen uitgeschakeld worden.

Ondanks het beperkte budget en de onervaren James Glickenhaus heeft The Exterminator in de afgelopen jaren een cultstatus gekregen. Het grootste deel van het filmbudget is opgegaan aan de Vietnamscènes aan het begin van de film, die overigens zijn opgenomen in Californië. Special effect goeroe Stan Winston was verantwoordelijk voor de zeer realistische onthoofding van een Amerikaanse soldaat. Deze scène is ook lange tijd uit verschillende releases gesneden. Verder laat de film een troosteloos beeld zien van New York uit de jaren 80. Acteur Robert Ginty speelt zijn rol als de zwijgzame en beschadigde John Eastland uitstekend. De andere rollen zijn voor Steve James, die later een grote rol kreeg in American Ninja en Christopher George die in zijn carrière regelmatig een politieagent speelde.

De Exterminator is een stuk harder en rauwer dan de iconische Death Wish uit 1974 met Charles Bronson, maar wel duidelijk geïnspireerd door de film van Michael Winner. Overigens draait Death Wish ook op vrijdag 2 september op het BUT Film Festival. Wil je weten wat er nog meer te zien is? Klik hier voor het complete programma. Op he festiveal is nog veel meer te beleven. Naast verschillende wraak- en horrorfilms is er muziek, een markt en zijn er een aantal gasten waaronder Pollyanna McIntosh (The Walking Dead). Van haar draaien ze onder andere The Woman en Revenge Ride. Er is ook een speciale wraakgast aanwezig. Dat is niemand minder dan Robert Bronzi, de Charles Bronson kloon van onder andere Death Kiss en Escape from Death Block 13. Beide films worden ook op het festival vertoond. Het is ongelofelijk hoe deze acteur, stuntman en acrobaat op de in 2003 overleden acteur lijkt. Dichter bij Charles Bronson komen is niet mogelijk.

Ik heb The Exterminator al tientallen keren gezien op VHS, DVD en Blu-ray, maar nog nooit op groot scherm. Daar gaat tijdens het But Film Festival verandering in komen.

• 10/10
    The Exterminator - 10/10