Recensie: I Like to Watch / Sorority Sweethearts (Vinegar Syndrome)

Het is Vinegar Syndrome weer gelukt om twee vintage X-rated films te redden van de ondergang. Het label is gespecialiseerd in het beschermen, bewaren en opnieuw distribueren van genrefilms. Hun catalogus wordt steeds uitgebreider. Vinegar Syndrome richt zich tegenwoordig niet meer uitsluitend op X-rated materiaal. Inmiddels verschijnen er steeds meer cult en exploitatie films van andere genres, zoals actie en horror. Voor de ‘double feature’ I Like to Watch / Sorority Sweethearts stort Vinegar Syndrome zich op het werk van regisseur Paul Vatelli. Een productieve, maar inmiddels vergeten filmmaker, uit de tijd dat X-rated films nog gewoon in het theater draaide.

I Like to Watch

Laura (Bridgette Monet) woont bij haar tante Leticia (Lisa De Leeuw), die modeontwerpster is. Laura snapt niet daar haar vriend Michael (Mike Horner) geen enkele moeite doet om haar aan het hof te maken. Ze wil zo graag de volgende stap met hem nemen. Michael is zich van geen kwaad bewust en denkt dat hij er juist goed aan doet om niet direct met Laura in bed te duiken. Wat volgt zijn een aantal sexuele uitspattingen in het rondom het huis van tante Leticia, waarbij er altijd wel iemand is die stiekem toekijkt. Uiteindelijk vinden Laura en Michael elkaar.

Sorority Sweethearts

Het is een druk in het damesdispuut, dat wordt gerund door Jean (Lisa de Leeuw). Het weekend staat voor de deur, maar het kan Jean niet zoveel schelen. Haar (getrouwde) vriend laat haar voor de zoveelste keer zitten. Studenten Bobby Jo (Angel Burgeion en Sugar (Linda Shaw) weten precies wat ze willen doen. Ze willen hun studiegenote Cindy (Bridgette Monet), die nog steeds maagd is, kennis laten maken met de prins op het witte paard. Ze organiseren een etentje in het huis en nodigen een aantal mannen uit en van het een komt het ander.

Paul Vatelli viel als regisseur op door zijn werk als cinematograaf  en het gebruik van licht. Hiermee wist hij een dromerige en sensuele sfeer te creëren in zijn scènes. Dit zie je ook duidelijk terug in de films op deze Blu-ray. Vatelli zorgde er altijd voor dat zijn actrices er op hun mooist uitzagen. In I Like to Watch en Sorority Sweethearts zie je veel dezelfde gezichten, omdat de films ‘back-to-back’ zijn opgenomen. Om tijd en kosten te besparen filmde Vatelli de films gelijktijdig of kort op elkaar. Met slechts 35 filmtitels op zijn naam is Paul Vatelli, die werd geboren als Paul Gerard Carriera, niet oud geworden. De regisseur overleed op 33-jarige leeftijd op 9 augustus 1986 aan de gevolgen van aids.

De Blu-ray: Vinegar Syndrome brengt dit tweeluik voor het eerst uit op blu-ray met dvd. Zoals gebruikelijk scant en herstelt Vinegar Syndrome het originele 35mm negatief naar 2K, waardoor het beeld en de kleuren er haarscherp uitzien.  Het valt op dat de kwaliteit van I Like to Watch beter is dan die van Sorority Sweethearts. De film bevat een 2.0 DTS-HD MA geluidstrack, maar je hoort duidelijk dat het om een paar oude films gaat. Hier valt niet veel aan te verbeteren. Met maar liefst twee films is dit een goed gevulde schijf, maar helaas zijn er, buiten de trailer van I Like to Watch, geen extra’s aanwezig.

Ik ben blij dat Vinegar Syndrome zich nog steeds hard maakt voor dit soort films, hoe klein de markt daar ook voor is. Het zorgt ervoor dat regisseurs en actrices niet worden vergeten, ongeacht het genre waarin zij werkzaam waren. Je kunt deze films het beste kijken in het tijdsbeeld waarin ze zijn gemaakt. Er werd nog geprobeerd een soort van verhaal te vertellen, hoe dun dat ook soms was. Natuurlijk is het allemaal gedateerd, dat is duidelijk te zien aan de mode, make-up én lichaamsbeharing. Echt opwindend is het niet, maar dat is bij Vinegar Syndrome toch van ondergeschikt belang.

Helaas kon ik bij deze release geen trailer(s) te vinden.

• 5/10
    I Like to Watch en Sorority Sweetheats - 5.0/10