Recensie: Bad Boys for Life (Adil El Arbi en Bilall Fallah)

Regelmatig verschijnt er in het nieuws dat populaire actieduo’s uit de jaren 80 en 90 terug keren naar het witte doek. Al jaren wordt er gesproken over een vijfde Lethal Weapon en een vierde Rush Hour. Hetzelfde gold ook voor Bad Boys, die na 17 jaar daad bij het woord voegt. Een paar jaar terug bewees Sylvester Stallone met zijn Expendables-reeks dat de actiehelden van toen nog niet zijn afgeschreven en dat doen regisseurs Arbi en Fallah nu ook met hun Bad Boys for Life. De samenwerking tussen Will Smith en Martin Lawrence heeft nog niets aan kracht verloren.

De eerste samenwerking tussen politieagenten Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) stamt uit 1995. Regisseur Michael Bay regisseerde toen zijn debuutfilm Bad Boys, een lekkere snelle en grappige actiefilm. In 2003 nam Bay het vervolg, Bad Boys II, voor zijn rekening. De chemie tussen beide acteurs was er nog steeds, maar het twee-en-een-half uur durende actiespektakel was iets te veel van het goeie. Het verhaal en de humor werd overspoeld door achtervolgingen en explosies. Ondanks dat is er de afgelopen jaren flink gespeculeerd over een eventueel vervolg.

Fans van de eerste twee delen worden niet teleurgesteld. De Bad Boys zijn in goede handen van het Belgische regie-duo Adil El Arbi en Bilall Fallah (Black en Patser), die beiden zijn opgegroeid met de Bad Boys films. Het is dan ook een jongensdroom voor de regisseurs om nu zelf achter de camera staan. De film is een eerbetoon geworden aan de actie-knallers van de jaren 90. Tegelijkertijd hebben beide heren ook nog iets van zichzelf kunnen stoppen in de bestaande franchise en dat is duidelijk zichtbaar. De film is in tegenstelling tot de eerste twee delen een stuk serieuzer en komen er een aantal kwetsbare onderwerpen aan bod. Gelukkig is er nog voldoende ruimte voor humor en natuurlijk actie, maar dan niet in de over-de-top Bay stijl. Arbi en Bilall hebben goed hun naar hun voorganger gekeken, maar weten zich nog enigszins in te houden waardoor de actie niet de overhand neemt.

Bad Boys for Life gaat vol gas van start. De opzwepende muziek en mooie locaties nemen je mee naar het zonnige Miami. Mike en Marcus zijn nog steeds partners en zitten elkaar ook nog regelmatig in de (grijze) haren. Ze zijn wat ouder geworden en Marcus denkt er zelfs aan om met pensioen te gaan. In tegenstelling tot de eerste twee delen is de film een stuk serieuzer en komen er ook een aantal kwetsbare onderwerpen aan bod. Gelukkig is er nog voldoende ruimte voor humor en natuurlijk actie. De Bad Boys laten zien dat ze, ondanks hun pensioengerechtigde leeftijd, nog steeds niet met zich laten sollen. In de strijd tegen de bad guys krijgen de ‘oudjes’ gelukkig hulp van hun jongere collega’s bij de Advanced Miami Metro Operations (AMMO). Het moderne team brengt een aangename vernieuwing in de franchise. Helaas worden de personages niet echt uitgewerkt en blijven daarmee een op de achtergrond. Het is wel weer fijn om oudgediende Joe Pantoliano te horen tieren als Captain Howard.

Het lijkt er op dat we nog niet af zijn van de Bad Boys, tenminste als de film een succes wordt. Er wordt al stiekem gehint naar een vervolg. Welke kant de reeks dan opgaat moeten we afwachten. Regisseurs Adil El Arbi en Bilall Fallah hebben in ieder geval laten zien dat het cop-buddy genre nog steeds werkt. It’s Only a Movie sprak recentelijk met de enthousiaste Belgische regisseurs. Dit interview volgt later op de site.

Bad Boys for Life draait vanaf 23 januari in de bioscopen.

• 7.5/10
    Bad Boys for Life - 7.5/10