Recensie: Blood and Money (John Barr)

Tom Berenger was in de jaren 80 en 90 een graag geziene acteur. Vooral als bad guy kon hij vaak sterk uit de hoek komen. Denk alleen al aan zijn rol in Platoon. De laatste tijd is Berenger helaas vooral in B-films te zien. Soms wil daar nog weleens een (relatieve) hoogvlieger tussen zitten. Blood and Money, ook wel bekend als Allagash, is daar een van.

Plot: Jim Reed, een gepensioneerde veteraan, is op jacht in het achterland van Allagash in Noord-Maine. Hij ontdekt een dode vrouw met een tas met daarin een grote som geld. De zaken lopen uit de hand wanneer hij een groep criminelen tegenkomt die op zoek is naar het geld. Terwijl ze elkaar in de loop van een paar dagen jagen, vormt het grimmige en ijskoude landschap een test van wil en overleving waarbij de jager de prooi wordt.

Tom Berenger is in Blood and Money allesbehalve een bad guy. Het personage dat hij speelt heeft is eenzaam en draagt een zware last uit het verleden met zich mee. Hij verwerkt zijn pijn het liefst in het woud, jagend op wilde dieren. Dit personage speelt hij met verve. Hoewel hij niet veel praat komt Jim geloofwaardig over. Op een gegeven moment geraakt Jim in diepe problemen en het is dan ook dat je kunt zien dat Berenger het nog acteren nog steeds niet heeft verleerd.

Qua plot bewandelt Blood and Money bekende paden maar toch weet de film goed je aandacht erbij te houden gedurende de gehele speelduur. Zelfs wanneer er wat ongeloofwaardig- en toevalligheden om de hoek komen kijken weet de film (soms maar net) stand te houden. Ondertussen worden we hier en daar getrakteerd op wat mooie natuurbeelden en wat melig drama, maar wat de boventoon blijft voeren is het goede spel van vooral Berenger en de spanning die je aandacht makkelijk vast weet te houden.

Blood and Money wordt door The Searchers op de markt gebracht. Zoals helaas vaker het geval is met Nederlandse releases is de Blu-ray volledig ‘bare-boned’. Wat echter echt niet door de beugel kan is de gebrekkige beeldkwaliteit in donkere scènes. Dat je met streaming soms te maken hebt met ‘artifacten’ is te wijten aan een gebrekkige connectie. Op een Blu-ray verwacht je dit soort zaken gewoonweg niet.

• 7/10
    Blood and Money - 7/10
  • 5/10