Recensie: Brain Dead (Adam Simon)

Elke keer wanneer 101 Films een nieuwe Black Label Edition uitbrengt ben ik erg benieuwd waar ze nu weer mee komen want deze reeks met mooie releases varieert nogal qua films. Zo bespraken we eerder al David Cronenberg’s eXistenz maar ook de rampenfilm Rollercoaster en het Nederlandse Zwartboek zijn in dezelfde reeks uitgebracht. Mijn hart begon even sneller te kloppen bij het lezen van de titel van de aankondigingsmail, maar helaas het was niet de Brain Dead Blu-ray waar ik op hoopte. Dit is niet Peter Jackson’s Braindead maar een Amerikaanse film die twee jaar eerder uitkwam in 1990. Ondanks mijn teleurstelling geven we de film toch een eerlijke kans, helemaal als je de cast even bekijkt. In de hoofdrol zit Bill Pullman en daarnaast spelen Bill Paxton en George Kennedy. Dat is niet verkeerd.

Plot: Rex Martin (Bill Pullman) is een hersenchirurg die onderzoek doet naar het operatief genezen van paranoia. Hij heeft hiervoor een beurs en doet onafhankelijk werk. Op een dag krijgt hij een voorstel van zijn gladde vriend (Bill Paxton) dat zijn onderzoek een behoorlijke versnelling kan opleveren. Hier kleven wel wat morele bezwaren aan. Een wetenschapper van het bedrijf waar Paxton voor werkt is paranoïde geworden en heeft zijn onderzoeksresultaten gewist. Deze zijn echter miljoenen waard en het bedrijf wil graag dat zijn geestestoestand verholpen wordt. Als Dr. Martin gelijk daarna zijn beurs verliest wordt het dilemma alleen maar groter en alsof de dag niet slechter kan gaan wordt hij ook nog eens aangereden.

Het eerste deel van de film is niet bijster interessant. Je zit met smart te wachten tot de film een versnelling opschakelt en er wat meer gaat gebeuren. En dat gebeurt zeker na het ongeluk van Dr. Martin. Hierna word je heen en weer geslingerd in verschillende realiteiten en moet je zelf maar uitvissen welke hiervan de echte is, als die er al bij zit. Alleen wordt de film er niet bijzonder veel leuker van. Bill Pullman doet zijn best maar echt meeleven is er na een tijdje niet meer bij. Daarvoor is het allemaal te afstandelijk en gewoon simpelweg niet goed genoeg uitgevoerd. Bill Paxton acteert alsof dit puur een snel tussendoortje voor hem is en de rest heeft ook niet genoeg om mee te werken om het voor ons interessant te maken. Het gaat ook te lang door allemaal, ook al duurt Brain Dead maar iets meer dan 80 minuten.  Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit verhaal veel beter tot zijn recht was gekomen als een aflevering van een serie als The Twilight Zone of The Outer Limits.

Je kunt dus elke film wel in een mooie verpakking stoppen en deel laten uitmaken van een bijzondere reeks films, maar dat wil niet zeggen dat ze het ook allemaal verdienen. Deze had van mij dus niet zo gehoeven.

• 4.5/10
    Brain Dead - 4.5/10
  • 7/10