Recensie: Castle in the Ground (Joey Klein)

In de afnemende markt van fysieke media blijft Splendid Film een rots in de branding. Regelmatig brengt het label verrassende titels op de Nederlandse markt (en daarbuiten) en dan ook nog eens voor een redelijke prijs. Hierdoor wil je nog wel eens het risico lopen door een onbekende film mee te pikken, zoals Castle in the Sky. Ik had er nog nooit van gehoord, maar heb onlangs Green Room en Black Christmas gezien, waarin Imogen Poots meespeelt. Dit Canadees-Amerikaans misdaad drama is niet een voor de hand liggende titel voor It’s Only a Movie, maar genoeg om even bij stil te staan.

Plot: De jonge Henry (Alex Wolff) is gestopt met zijn opleiding om fulltime voor zijn terminaal zieke moeder (Neve Campbell) te zorgen. Hij maakt ook Ana (Imogen Poots), die onlangs tegenover hem is komen wonen. Het is een vreemde griet, waar steeds verschillende kerels voor de deur staan. Als de moeder van Henry komt te overlijden heeft hij geen doel meer in zijn leven. Hij raakt bevriend met Ana, die verslaafd is aan drugs. Samen met haar vergrijpt hij zich aan de overgebleven medicijnen van zijn moeder. Als Ana door haar drugsgebruik in de problemen raakt sleept ze de onschuldige Henry daarin mee.

Castle in the Ground is een sombere en donkere film. Niet alleen de manier waarop alles is gefilmd, maar ook de personages en de neerwaartse spiraal waarin ze zich bevinden. De verantwoordelijkheid op de schouders van de jonge Henry is enorm en wanneer dit voorbij is wil hij niet liever, met de hulp van Ana, zijn zintuigen verdoven. De wereld van Ana staat haaks tegenover zijn streng gelovige Joodse opvoeding. Het contact met haar is spannend en bevrijdend, maar tegelijkertijd ook beangstigend. De film laat goed de harde en uitzichtloze wereld van drugs zien en dat is niet om vrolijk van te worden.

Het acteerwerk in de film is erg sterk. Je leeft mee met de personages en de ellende is voelbaar. Alex Wolff laat op realistische wijze de leegte zien, die na het overlijden van zijn moeder is ontstaan. In tegenstelling tot het slappe Black Christmas zet Imogen Poots hier een uitstekende acteerprestatie neer. Ze speelt de rol van verslaafde Ana zo goed. Op geraffineerde wijze weet ze de naïeve Henry te bespelen in haar zoektocht naar een dagelijkse fix. Helaas is de rol van Neve Campbell maar beperkt. Ze speelt hier natuurlijk een rol die totaal niet te vergelijken is met die van Sidney Prescott uit Scream.

Ik ben blij dat Splendid Film deze film heeft uitgebracht want regisseur Joey Klein heeft nog een paar dagen zitten spoken in mijn hoofd. Dit ingetogen coming of age drama is nu verkrijgbaar op DVD.

• 7.5/10
    Castle in the Ground - 7.5/10