Recensie: Countdown (Justin Dec)

Het heeft even geduurd voordat ik de moed heb kunnen verzamelen om de recensie van Countdown te schrijven. Het is namelijk alweer een tijd geleden dat ik zo’n slechte film heb mogen zien. Slechte recensies zijn over het algemeen de leukste om te schrijven, maar Countdown is gewoon een film die ik zo snel mogelijk wil vergeten.

Plot: Wanneer verpleegster Quinn van een patiënt te horen krijgt dat de voorspellingen die de Countdown-app doet, over hoe lang je nog te leven hebt, volgens hem uit zullen komen én dat hij daarom denkt binnen 24 uur te sterven, besluit ze uit nieuwsgierigheid de app zelf te downloaden. Wanneer de patiënt precies op het moment dat hij verwachtte onder bizarre omstandigheden sterft, gelooft Quinn dat er duivelse krachten achter de app zitten.

Films met eenzelfde soort uitgangspunt zijn er in overvloed. Kijk alleen al naar de Final Destination-reeks. Dat er nu een app is die jouw dood precies weet uit te stippelen is een kleine maar interessante switch. Beginnend regisseur Justin Dec (Dec is vooral werkzaam geweest in de tv-wereld) maakt er echter niets bijzonders van. Een saaiere uitvoering was niet mogelijk geweest. Werkelijk niets blijft gespaard van onkunde.

Het script is compleet ongeloofwaardig. Beschuldigingen van seksuele intimidatie op het werk krijgen bijvoorbeeld geen wederhoor. Het acteerwerk doet nergens het ongeloofwaardige script vergeten en visueel is de film zo generiek en kaal als wat. Qua horror zul je ook niets zien wat je niet eerder hebt gezien. De gore is beperkt, de kills komen maar zeer kort in beeld en het einde de zoveelste stand-off waar we niet op zitten te wachten. Daar kan de veel te voor de hand liggende twist helemaal niets aan veranderen.

Nog schokkender dan de kwaliteit van Countdown is het feit dat dit zomaar een bioscooprelease heeft gekregen. Er zijn zoveel goede films die niet verder komen dan het festivalcircuit. Zodra je een horrorfilm hebt die in de lijn van het populaire Final Destination ligt en een app als hoofdpersonage hebt zit je blijkbaar gebakken. Geproduceerd door Amazon Studios is Countdown een film die je snel zult vergeten.

Countdown is nu te koop op DVD, Blu-ray en Digital.

• 2/10
    Countdown - 2/10