4K Ultra HD recensie: Doctor Sleep (Mike Flanagan)

Het is niet niks om met een vervolg op Stanley Kubrick’s The Shining uit 1980 te komen. Natuurlijk is het boek al geschreven door Stephen King zelf, maar de film heeft zo’n enorme status dat het een bijzonder grote uitdaging moet zijn om Doctor Sleep met succes naar het grote witte scherm te brengen. Mike Flanagan, regisseur van o.a. Oculus en Ouija 2, durft het aan en het resultaat is boven verwachting.

Plot: Ondanks dat hij nog steeds getekend is door het trauma dat hij heeft opgelopen als kind in Overlook, heeft Dan Torrance iets van rust weten te vinden. Maar aan die rust komt abrupt een einde wanneer hij Abra ontmoet, een moedige tiener met haar eigen krachtige en buitengewone gave, beter bekend als het “licht”. Wetende dat Dan over dezelfde krachten beschikt, vraagt Abra hem om hulp tegen de meedogenloze Rose the Hat en haar volgers, The True Knot. Zij nemen het licht van onschuldigen af in hun zoektocht naar onsterfelijkheid. Door een onwaarschijnlijk bondgenootschap te vormen, raken Dan en Abra betrokken bij een wrede strijd op leven of dood met Rose. Abra’s onschuldigheid en onbevreesde omarming van haar licht dwingen Dan om zijn eigen krachten te gebruiken zoals hij dat nog nooit eerder heeft gedaan. Waardoor hij zijn angsten onder ogen moet komen en de geesten uit het verleden opnieuw moet laten ontwaken.

Recensie: Het is een bekend verhaal dat Stephen King de film van Kubrick niet hoog heeft zitten. De versie uit 1997 van Mick Garris zat dichter bij het bronmateriaal maar of dat een goede film heeft opgeleverd is hoogst discutabel. Mike Flanagan heeft de taak om voor ondergetekende de vieze smaak van de ’97 versie weg te spoelen en dat is hem met verve gelukt. Natuurlijk gebeurt er in de plotomschrijving al teveel als je fan bent van het minimalisme dat Kubrick in zijn film heeft verwerkt. Een genootschap dat leeft van stoom afkomstig uit mensen die ‘shining’ met zich meedragen? Absurd, maar wel een verhaal van King zelf en toch een gelegenheid om weer even terug te keren naar het geweldige wereldje dat King heeft gecreëerd en natuurlijk om weer voet te mogen zetten in het iconische Overlook Hotel, verreweg het sterkste onderdeel uit Doctor Sleep.

Gelukkig valt ook de opbouw reuze mee. Ja, het is allemaal wat vergezocht, maar The True Knot is toch een bende angstaanjagende types bij elkaar. Rebecca Ferguson is een knappe verschijning en een overtuigende leider van de bende. Ook is het fijn om de Nederlandse Carel Struycken weer eens in een aanzienlijke rol te zien. Flanagan weet over het algemeen een persoonlijke vibe te brengen in de film waardoor er een duidelijke regisseursstempel te zien is. Zo zijn bijvoorbeeld de scènes dat Abra ‘meekijkt’ bij andere ‘shiners’ visuele hoogtepuntjes. Maar persoonlijk zat ik toch vooral te wachten op de terugkeer naar het Overlook Hotel en dat viel gelukkig allesbehalve tegen.

In The Shining is het Overlook een personage op zich. Dit is een knappe prestatie van Kubrick. Flanagan houdt die eer staande. Vanaf het moment dat de camera weer zweeft boven dat meer gingen de haren op mijn arm recht overeind staan. Het thema van Wendy Carlos heeft een kleine, maar geweldige update gekregen. De momenten waarbij we beetje bij beetje de bekende ruimtes weer betreden geven elk een zeer voldaan gevoel. Nergens buit Flanagan het ook uit of vervalt hij in voor de hand liggende clichés. Hij behandelt het hotel en het origineel met zeer veel respect en weet met Doctor Sleep een extra, intrigerende dimensie te geven aan het klassieke verhaal van Stephen King. Zelfs de vervangende acteurs van Jack Nicholson en Shelley Duvall ergeren nergens, al is het echt wel even wennen om veel minder aansprekende acteurs zulke iconische rollen te zien vervullen. Dit had echt heel anders kunnen uitpakken.

Doctor Sleep is gelukkig erg meegevallen. Er zijn de laatste jaren veel generieke Stephen King-verfilmingen gemaakt en daar hoort deze gelukkig niet bij. Sterker nog, Doctor Sleep is een van de sterkste King-verfilmingen die wij in lange tijd hebben gezien.

Blu-ray: Warner Bros brengt Doctor Sleep naar onze huiskamers op een meer dan complete 4K Blu-ray. Het artwork zet mooi de toon met haar prachtige donkerrode- en zwarte tinten. Maar waar het echt om draait is de beeld- en geluidskwaliteit en die zijn top. Wij worden steeds meer fan van 4K en Doctor Sleep bewijst ook weer waarom. Vaak niet eens enkel om het beeld, maar om het ruimtelijke geluid waarin het verschil tussen laag, midden en hoog helderder dan ooit klinken.

De cijfers: de beeldverhouding is in 1.85:1 en de soundtracks bestaan uit een Dolby Digital 5.1- en een Doldy Atmos track.

De extra’s die op de 4K Ultra HD Blu-ray staan:

FROM SHINING TO SLEEP-Ateur Stephen King en regisseur Mike Flanagan kijken terug naar het originele verhaal, de klassieke film en discussiëren hoe ze het vervolg zijn aangegaan.