Recensie: Homecoming – seizoen 1 (Prime Video)

Op zoek naar een serie om de leegte die is ontstaan na het aflopen van series als Better Call Saul en Ozark en het opgeven van The Walking Dead, stuitten mijn vrouw en ik op een serie op Prime Video die in synopsis interessant leek. Mysterie valt hier zo goed als altijd goed en de goede reviews online hebben ons overtuigd. We hebben nog geen moment spijt gehad dat we aan deze serie zijn begonnen.

Homecoming is een serie die volledig draait op het creëren van mysterie en is hevig geïnspireerd door filmmakers als Brian De Palma en Alfred Hitchcock. Op zich al genoeg reden om aan de serie te beginnen. Maar je moet van goeden huize komen om liefhebbers van eerdergenoemde meesters op het puntje van hun stoel te houden en dat doen creators Eli Horowitz en Micah Bloomberg en regisseur van elke episode Sam Esmail (Mr. Robot).

Plot: De Plot van seizoen 1 draait om een private instelling waar ex-soldaten worden opgenomen om uiteindelijk terug te kunnen keren in de samenleving. Dat wordt hun in ieder geval wijsgemaakt. Wat de daadwerkelijke reden is van hun opname wordt lang in het ongewisse gehouden en op bijzonder knappe wijze…

Men kan al snel in voor de hand liggende valkuilen raken wanneer je op een of andere manier visionaire filmmakers als De Palma en Hitchcock wilt kopiëren, maar de makers krijgen het voor elkaar om gedurende het hele seizoen fris te blijven en honger te creëren naar meer. Ze passen veel dezelfde trucjes toe op zowel verhalend als visueel vlak. Scènes worden vaak lang uitgerekt en er wordt de tijd genomen een onbehagen gevoel te creëren. Ook wordt er op momenten subliem gebruik gemaakt van een typische De Palma dingetje: split screens. Genieten!

Grootste verrassing van Homecoming is echter de soundtrack. Die bestaat uit een verzameling tracks uit veel films die als inspiratie dienden voor de makers. Nu zou je kunnen zeggen dat het een wel erg goedkope manier is om je serie van muziek te voorzien maar de keuze is weloverwogen en werkt subliem. De nummers zijn chirurgisch samengesteld en toegepast en ik stond werkelijk te kijken hoe goed het werkt om bijvoorbeeld een totaal niet voor de hand liggende soundtrack als die van Halloween 3 van John Carpenter verwerkt te zien worden in twee van de tien episodes.

Nog een gegeven dat alleen maar in het voordeel werkt van Homecoming is de speelduur van elke aflevering. Deze varieert rond de 30 minuten en is een verademing ten opzichte van veel andere series. Homecoming kent geen ‘filler’. Elke minuut in in dienst van het mysterie en dat maakt van Homecoming een fascinerende en erg spannende serie. Te zien dus op Amazon Prime Video.

• Homecoming - seizoen 1