Recensie: Jeepers Creepers (101 Films)

Niet iedereen zal het ermee eens zijn maar voor ondergetekende is Jeepers Creepers een van de beste horrorfilms van de afgelopen 20 jaar. Het werd dan ook tijd voor een meer dan degelijke release en die is er nu. 101 Films heeft de film opgepikt en die op Blu-ray gegooid.

Plot: Op een verlaten autoweg, worden twee tieners, broer en zus (Justing Long en Gina Philips), bijna van de weg geduwd door een aftandse truck. Later spotten de tieners de bestuurder van de truck terwijl hij, naar wat het lijkt, lichamen gewikkeld in bebloed stof, in een rioolbuis schuift. Ze besluiten te onderzoeken wat zich precies heeft plaatsgevonden, maar wat ze tegenkomen overtreft al hun angsten. Voordat ze het weten worden zij opgejaagd door de bestuurder, die niet helemaal van deze aardbodem lijkt te zijn.

De meeste horrorfilms zijn gebaat bij een spannende opbouw. Jeepers Creepers heeft vooral het eerste half uur een spanningsopbouw waar je U tegen zegt. Het mysterie is heerlijk. Wanneer de broer en zus op onderzoek uitgaan bij de rioolbuis is de spanning om te snijden. Wat is in hemelsnaam ook dat ding dat het busje/truck bestuurt? Wat dat betreft had het mysterie van de bestuurder langer mogen duren. Niet dat het vervolg van de film daardoor minder is.

Mysterie maakt al gauw plaats voor actie en deze is non-stop. De settings zijn beperkt en de angts is goed af te lezen van de gezichten van Philips en vooral Long, die hier een geweldige rol neerzet als sukkeltje. Salva durft het aan om de film naar een climax toe te werken die niet iedereen zal bevallen, maar hier alleen maar voor gejuich heeft gezorgd.

Twee jaar later verscheen een vervolg dat bijna net zo goed is als het origineel. Een paar jaar terug kregen we een derde deel dat helaas een fikse tegenvaller was.

Met deze Blu-ray heeft Jeepers Creepers eindelijk de release die het verdient. Met cool artwork en leuke extra’s is dit een schijf die de liefhebber gewoon in huis moet halen.

• 8.5/10