Recensie: Krypton – seizoen 2 (David S. Goyer)

DC heeft op het kleine scherm meer succes dan op het grote scherm. Films als Justice League, Suicide Squad en Batman v Superman brengen de maatschappij vooral veel kritiek. Maar series als Arrow, Titans en Doom Patrol doen het goed en weten een schare fans voor zich te winnen. Met Krypton gaan ze de geschiedenis in want het draait om de opa van Kal-El, misschien bekender als Superman. Seg-El, zoals Supermans opa heet, vecht voor gerechtigheid op Krypton en het klassensysteem dat er heerst. Het eerste seizoen is erg gericht op de politieke situatie en de bijbehorende strijd wat er voor zorgt dat de serie buiten de scènes met Seg-El en Brainiac erg traag aandoen. Zal seizoen 2 de geschiedenis van DC’s belangrijkste held nog kunnen redden?

Plot: Aan het begin van het tweede seizoen ligt de tijdlijn aardig overhoop. Generaal Zod (een geweldige rol van Colin Salmon) lijkt de redder die hij zelf denkt te zijn en zit Seg-El vast in de Phantom Zone. Wel zien we Adam Strange terug. Doomsday blijft een dreigende aanwezigheid en we zien Lobo, al is hij hier wat minder imposant dan in de strips… Hij heeft wel zijn eigenwijze manier van doen en doet misschien nog wel het meeste denken aan Deadpool, al is die natuurlijk van de concurrent.

Seizoen 2 heeft wel veel meer vaart dan zijn voorganger. Het tempo van de eerste seizoensfinale wordt aardig doorgezet maar het verhaal heeft wel wat gaten en is bij vlagen zelfs behoorlijk voorspelbaar. Het tijdreizen van Zod en Adam Strange zorgt ervoor dat de showrunners aardig hun gang kunnen gaan onder het mom van een alternatieve tijdlijn maar het voelt toch wat makkelijk. Wel ziet het er allemaal prachtig uit en word je makkelijk in de wereld meegenomen.

Brainiac en Doowsday zien er goed uit en behoorlijk getrouw aan de comics (zie je, het kan wel, Justice League!). De acteerprestaties van met name Colin Salmon, Blake Ritson en Emmet Scanlan springen eruit. Toch blijf je met een bittere smaak in je mond zitten aan het einde want net als je na twee seizoenen een beetje in de serie zit en een flinke cliffhanger hebt kom je erachter dat de serie gecancelled is. Dit betekent automatisch ook dat de aangekondigde Lobo spin-off er niet meer komt. Fuck you, Syfy!

• 5/10
    Krypton: seizoen 2 - 5/10