Recensie: The Gangster, The Cop, The Devil (Won-Tae Lee)

Splendid Films blijft gestaag films uitbrengen in Nederland (en buurlanden waarvan Duitsland ook een belangrijke markt is voor ze) en alhoewel dat jammer genoeg voornamelijk op DVD gebeurt bereikt ons door dit label toch nog wel steeds een groot aantal films. Het label heeft ons altijd veel Aziatische films gebracht en blijft dat tot op heden doen. Zo kreeg ik onder andere deze voor mij totaal onbekende Zuid-Koreaanse crime/thriller die na het lezen van de plot gelijk bovenaan mijn stapeltje ‘nog te kijken’ films belande.

Plot: In Seoul rijdt ’s nachts een seriemoordenaar rond die na kleine botsingen te veroorzaken zijn geschrokken slachtoffers meedogenloos doodsteekt. Door de willekeur van zijn moorden blijft hij een tijdje buiten schot, totdat agent Jung een van zijn moorden op z’n bord krijgt. Jung is een bijna overdreven gemotiveerde politieagent die het liefst de gehele georganiseerde misdaad zelf aanpakt, tot groot ongenoegen van zijn baas, die zelf de nodige banden met deze misdadigers onderhoudt.  De twee hebben op z’n zachts gezegd geen geweldige relatie en als Jung met het idee komt dat er een seriemoordenaar actief is in Korea wil zijn baas er dan ook niks van weten. Als de moordenaar weer eens actief is treft deze dit keer echter een niet zo’n onschuldig slachtoffer. Jang is een gangsterbaas die net terugkomt van een overleg waar hij notabene de voortanden van iemand met zijn blote handen uit iemands mond trok om maar even een beeld te schetsen van de man waar we hier mee te maken hebben. Niet het persoon dat zich zo maar neer laat steken. Een bloederig gevecht volgt en ondanks dat de seriemoordenaar het hazenpad kiest overleeft de gangster het maar ternauwernood. Jung krijgt lucht van de aanval en zo komen de twee tegenpolen samen te staan in de jacht naar de seriemoordenaar.

Ondanks dat dit zo het verhaal van een graphic novel zou kunnen zijn is het volgens de makers gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Of dat echt zo is zou mij een zorg zijn, het levert in ieder geval een pulpy verhaal op waar regisseur Won-Tae Lee wel raad mee weet. Echt heel diep gaat het allemaal niet maar het een en ander wordt goed gemaakt door uitstekend spel van de hoofdrolspelers met als uitschieter Dong-seak Ma (Train to Busan) als  Aziatische gangsterbaas in glitterpak. Hij is een lopend cliché (bij zijn introductie zien we hem op een boksbal inslaan waar later een bloederig slachtoffer uitgehaald wordt) maar eentje met een o zo welkome screen presence! Maar ook visueel is het dik in orde (wat ook bijna een cliché is om van een Zuid-Koreaanse film te zeggen). De stad bij nacht is erg sfeervol gefilmd als uitstekende jachtgronden voor een seriemoordenaar. Het geweld is lekker rauw en hard bij tijden zonder echt overdreven te worden, wat niet wil zeggen dat het soms ook best een grappige film is.

Een paar jaar geleden kregen we met I Saw the Devil ook al zo’n toffe Koreaanse seriemoordenaar-film, al haalt The Gangster, the Cop, the Devil het niet bij deze. Toch verdient de film wel wat meer bekendheid want het is een uiterst vermakelijke actie-thriller geworden.

• 7.5/10
    The Gangster, The Cop, The Devil - 7.5/10