Recensie: The Haunting of Bly Manor (Mike Flanagan)

In 2018 verscheen op Netflix het sterke The Haunting of Hill House, die van onze André toen een score van 9/10 punten kreeg. In de serie maken we kennis met de familie Crain, die tijdelijk hun intrek neemt in het enorme Hill House. Al snel blijkt dat er iets niet pluis is in het huis, maar ook de familieleden hebben allemaal hun geheimen. Aan de hand van flashback komen we steeds meer te weten over de bijzondere familie. De serie werd goed ontvangen op Netflix en het verhaal werd netjes afgerond. Het duurde niet lang voordat bedenker Mike Flanagan liet weten dat er een tweede seizoen zou komen. Het nieuwe verhaal zou los staan van de gebeurtenissen uit Hill House, maar wel de herkenbare titel ‘The Haunting of…’ krijgen. We zien veel acteurs terug uit het eerste seizoen, die nu een compleet andere rol spelen. Dit lijkt erg op de formule die ook wordt toegepast in de serie American Horror Story. Voor de horrorliefhebbers alvast een waarschuwing. In dit seizoen ligt de nadruk meer op drama dan op horror. Ga je de serie kijken met de verwachtingen van The Haunting of Hill House, dan kom je bedrogen uit.

Plot: De Amerikaanse Dani Clayton (Victoria Pedretti) wordt ingehuurd als au pair door Henry Wingrave (Henry Thomas). Hij wil dat ze gaat zorgen voor zijn nichtje Flora (Amelie Bea Smith) en neefje Miles (Benjamin Evan Ainsworth), die beide wonen in het enorme Bly Manor in Hampshire. De kinderen zijn recentelijk hun ouders verloren en hun laatste au pair is ook tragisch om het leven gekomen in de vijver van het landhuis. Ze maakt kennis met de kinderen en de huishoudster Hannah Grose (T’nia Miller), de chef-kok Owen (Rahul Kohli) en tuinvrouw Jamie (Amelia Eve). Vol goede moed begint Dani aan haar nieuwe baan en probeert de kinderen het zoveel mogelijk naar de zin te maken, alleen begint ze steeds vaker vreemde verschijningen te zien. Wat is er aan de hand en gebeurt in Bly Manor?

Het eerste wat opvalt is dat de serie erg traag is. Ik wil niet te veel vertellen over het plot, want er valt genoeg te ontdekken en te gissen. Het verhaal is over negen afleveringen verdeeld, maar vanwege het tempo bestaat de kans dat kijkers vroegtijdig afhaken. Het duurt allemaal erg lang voordat je weet hoe de vork in de steel zit. In Hill House werd ook langzaam naar het einde gewerkt, maar daar zat in elke aflevering spanning en dat mis ik volledig in Bly Manor. De serie heeft ook een aantal hoge irritatiefactoren. Als eerste zijn dat de kinderen met hun overdreven Britse accent. Verder stoorde ik me aan het acteerwerk van Victoria Pedretti. Haar rare loopje, die paniekaanvallen en holle blik in haar ogen werkte ontzettend op mijn zenuwen (zie afbeelding hieronder).

Bedenker en regisseur Mike Flanagan baseerde The Haunting of Bly Manor op het verhaal The Turn of the Screw van Henry James, dat hij schreef aan het einde van de 19de eeuw. Misschien had Flanagan voor een andere titel dan ‘The Haunting of…’ moeten kiezen. Hiermee schep je namelijk wel verwachtingen en ga je ook vergelijkingen maken met Hill House. Als de serie een andere titel had gekregen, had ik er zeker heel anders naar gekeken. Ik heb overigens wel genoten van de setting. Het landhuis ziet er prachtig uit en is een ideale locatie voor een spookverhaal. Het verhaal zit ook goed in elkaar, maar had veel korter gemogen. Als alles niet zo langdradig was geweest, waren vier afleveringen genoeg gehad. Nu wordt alles zo uitgesmeerd. Het is op zich niet erg dat Flanagan uitgebreid de tijd neemt om de personages te introduceren, dat deed hij ook in Hill House ook. Alleen ontbreekt de (eerder genoemde) spanning en vraag je je soms af waar je naar zit te kijken. In de laatste twee afleveringen krijg je dan een stortvloed aan informatie over je heen, waarbij aflevering 8 de kroon spant. Ik had hier het gevoel dat ik plotseling naar een hele andere serie zat te kijken.

Het is knap dat Mike Flanagan zichzelf niet herhaalt met Bly Manor. Ik denk alleen dat veel mensen, die hebben genoten van Hill House, moeite gaan hebben met het tempo van de serie. Als je kiest om met Halloween te gaan kijken naar The Haunting of Bly Manor, stel je verwachtingen dan flink bij. Wellicht kun je dan nog een beetje genieten van dit trage en romantische spookverhaal.

• 4/10
    The Haunting of Bly Manor - 4/10