Recensie: The Rental (Dave Franco)

Wegens omstandigheden die niet elke keer benoemd hoeven te worden kreeg The Rental maar een zeer beperkte bioscooprelease in juli. Nu is het regiedebuut van Dave Franco (broer van James Franco) beschikbaar op o.a. DVD en Blu-ray, net op de valreep van 2020. Onze lijst van beste films van 2020 heeft The Rental net niet gehaald maar ik kan mij zo voorstellen dat dat bij menigeen die van een goeie triller houdt wel zal gebeuren. The Rental is namelijk een film die op momenten kan pieken.

Plot: Twee jonge koppels trekken voor een weekendje naar een schijnbaar perfect huisje dat ze online hebben geboekt. Wat begint als een gezellig, feestelijk weekend slaat al snel om in een aaneenschakeling van sinistere gebeurtenissen. Stukje bij beetje komt het viertal tot het inzicht dat ze niet zo alleen zijn als eerder gedacht.

Qua opzet is The Rental simpel. Dit werkt vaak het beste voor een thriller als deze. Vreemde gebeurtenissen die zich opstapelen, een beperkte setting, die overigens zeer sfeervol in beeld wordt gebracht, en personages die redelijk onmachtig zijn, zijn ingrediënten die vaak het beste werken om spanning op te bouwen. The Rental is vooral het eerste uur sterk te noemen. Het blijft lang een intrigerend mysterie wat er nou precies aan de hand is in het enorme vakantiehuis.

Franco heeft er slim aan gedaan voor deze setting te kiezen want die is bijna een personage op zich. Qua plot weet The Rental zich een uur lang staande te houden voordat het uiteindelijk toch op ongeloofwaardigheden uitdraait. Dat er relationeel drama bij moet komen is redelijk onnodig en een niet al te sterke poging tot extra spanning. Franco heeft daar zijn redenen voor maar echt sterk wil het nooit worden met deze personages. Daarvoor krijgen wij te weinig binding met ze.

Het einde ontpopt zich op redelijk onverwachte wijze, ware het niet dat het verloop eigenlijk wel erg bekend voorkomt. De Netflix horror The Open House kent een soortgelijk uitgangspunt. Het neemt niet weg dat Franco best wat krediet mag krijgen voor zijn keuze, maar origineel is het niet. The Rental is geen hoogvlieger maar onderhoudend genoeg voor de liefhebber van horror en mysterie in kleine settings.

• 6.5/10
    The Rental - 6.5/10
  • 5/10