Recensie: The Secret Garden (Marc Munden)

The Secret Garden is een kinderboek uit alweer 1911, geschreven door Frances Hodgson Burnett en inmiddels al een paar keer verfilmd. De versie uit 2020 is de vijfde. Of deze nieuwe verfilming, geproduceerd door de mensen achter Paddington en Harry Potter, iets nieuws weet te brengen lees je verderop in onze recensie.

Plot: Als de ouders van de 10-jarige Mary Lennox (Dixie Egerickx) overlijden, wordt ze naar haar oom (Colin Firth) in Engeland gestuurd. In het grote landhuis ontmoet ze haar zieke neefje Colin, die eigenlijk niet het huis uit mag. Samen gaan ze op onderzoek uit in honderden kamers en uitgestrekte tuinen. Daar ontdekken ze een mysterieuze deur die toegang geeft tot een geheime tuin die sinds de dood van haar tante niet meer open is geweest.

Tja, wat valt er nou nog te bereiken met een zoveelste verfilming van een bekend verhaal? Nou, nog best veel eigenlijk. Hoewel het verhaal overbekend is valt er nog veel winst te behalen in bijvoorbeeld de manier waarop je het verhaal vertelt. Of je pakt een bekend uitgangspunt aan om visueel iets totaal anders te doen. Wellicht een andere toon? Ook al val je qua plot in herhaling, er valt nog best wel wat te bereiken met een vijfde verfilming, mits de durf er is.

Durf hebben de makers helaas niet getoond want The Secret Garden is niet alleen een herhaling van zetten, het mist ook nog eens de magie die het verhaal zo populair maakt. The Secret Garden weet amper wat toe te voegen aan de voorgaande films. Een hoop CGI, dat wel, maar dat is zo goed als een generieke zet voor een film uit 2020. Veel moois wordt er in ieder geval niet mee bereikt.

The Secret Garden 2020 weet niets toe te voegen aan het verhaal van Frances Hodgson Burnett en is eigenlijk gewoon niets meer dan een geupdate versie voor mensen die liefst geen oude films zien. Generieker dan dat krijg je ze bijna niet.

• 5/10
    The Secret Garden - 5/10