Recensie: Trick (Patrick Lussier)

De herfst is officieel begonnen en daar worden veel horrorliefhebbers vrolijk van. Oktober staat namelijk voor de deur en daarmee ook het steeds populairder wordende Halloween. Men kan weer ongegeneerd veel horrorfilms kijken. Dit kunnen films zijn die we al tig keer hebben gezien of films die net uitgekomen zijn. Trick is een van de eerste ‘Halloween’ films die zich aandient en op papier een film waar wij redelijk enthousiast van werden. Regisseur Patrick Lussier heeft een paar leuke films op zijn naam staan, maar het is vooral de terugkeer van Tom Atkins, ster uit de meest ondergewaardeerde Halloween film ooit, waar ondergetekende voor is gaan zitten.

Plot: Een klein stadje wordt opgeschrikt door een sluwe en ongrijpbare moordenaar die “Trick” genoemd wordt. Veel mensen denken dat het om meerdere moordenaars gaat, omdat de moorden niet op elkaar lijken. Rechercheur Denver is de enige die zeker weet dat hij de moordenaar gezien heeft; hij heeft hem zelfs neergeschoten. “Trick” wist echter te ontkomen. Denver is vastbesloten hem voor eens en altijd achter de tralies te zetten.

Het is alweer 8 jaar geleden dat Lussier zijn laatste film regisseerde, het best leuke Drive Angry, met Nicolas Cage en Amber Heard in de hoofdrollen. Daarvoor regisseerde hij onder andere nog de My Bloody Valentine remake, eveneens met Atkins in een rol, en White Noise 2. Lussiers stijl is redelijk ‘modern’ te noemen. Dat wil zeggen veel snelle cuts, wiebelende camera’s en vooral weinig sfeer. Prima voor een film als Drive Angry, maar niet voor een film die je in een Halloween stemming moet brengen.

Trick is een wat vreemde film. Ook hier hebben we te maken met een levensvorm die niet kapot te krijgen lijkt, een beetje in de stijl van Michael Myers dus. Alleen weet het personage Trick nooit echt vorm te krijgen. Ten eerste is zijn uiterlijk niet direct memorabel, maar we krijgen vooral de tijd niet om ons bedreigd te laten voelen door Trick. Het verhaal snelt redelijk snel richting het einde en weet nergens echt te boeien. Op papier hebben we een film die met een bepaalde aanpak best had kunnen werken. Afgelopen jaren hadden we bijvoorbeeld nog films als Hell Fest en Haunt die een heerlijk Halloween sfeertje wisten neer te zetten en verder ook niet heel veel om het lijf hadden. Die films wisten ook wat goede gore te produceren, iets wat in Trick aan de magere kant is.

Na 8 jaar afwezigheid hadden wij toch wel wat meer verwacht van Lussier. Niet omdat hij zo’n geweldige regisseur is, maar omdat Trick wel érg magertjes is. Met legend Tom Atkins in een ‘Halloween-film’ had je ook gewoon veel meer moeten doen.

• 4/10
    Trick - 4/10