Recensie: Under the Shadow (Babak Anvari)

Second Sight Films heeft weer een bijzondere release klaar staan. We worden in Under the Shadow mee terug genomen in de tijd. Tussen 1980 en 1988 woedde de oorlog tussen Irak en Iran. Ik weet nog goed dat de NOS bijna dagelijks verslag deed over deze verschrikkelijke oorlog. De film laat zien wat voor uitwerking de dreiging heeft op een klein gezin, maar er is nog meer aan de hand…

Plot: In het verleden is de Iranese Shideh (Narges Rashidi) politiek actief geweest. Als gevolg daarvan mag ze haar studie, om dokter te worden, niet afmaken. Ze moet maar een ander doel in haar leven vinden, zegt het strenge regime. De oorlog komt steeds dichterbij en haar man wordt opgeroepen om naar het front te gaan. Ze blijft alleen met haar dochtertje Dorsa (Avin Manshadi) en weigert vooralsnog te vertrekken naar haar schoonouders. Een vijandige raket landt op het flatgebouw, maar ontploft niet. Het is voor veel bewoners een teken om te vertrekken. Als Shideh en Dorsa alleen achterblijven gebeuren er vreemde dingen. Begint Shideh haar verstand te verliezen of heeft een djinn, een kwaadaardige geest, het op haar en haar dochter gemunt.

Er zijn maar weinig horror films die zich in het Midden Oosten afspelen en dat maakt Under the Shadow juist zo interessant. Niet alleen de spanning, maar ook de kritiek van de regisseur op het politiek-religieus fanatisme geeft de film veel meer diepgang dan de zoveelste Grudge. Regisseur Anvari weet met weinig middelen de kijker te laten griezelen. De duistere en beklemmende sfeer in het steeds legere flatgebouw doet de rest.

De Blu-ray: Het beeld en geluid van Under the Shadow zijn prima in orde. Vooral de  dreigende wind, die je continu door de flat waait, jaagt je de stuipen op het lijf. Net als bij Japanse of Koreaanse films is het wel wennen aan de taal, maar gelukkig bevat de disc Engelse ondertiteling. Er staan ook aardig wat extra’s op het schijfje, zoals de korte film ‘Two & Two’ van Babak Anvari, die in een interview ook veel vertelt over de film en zijn jeugd in Teheran. Ook actrice Narges Rashidi wordt geïnterviewd, net als de producers en cinematographer. De film bevat ook een informatief audiocommentaar van onder andere regisseur Babak Anvari.

De Limited Edition (2.000 stuks) van Under the Shadows verschijnt op 10 februari. Second Sight Films heeft ons alleen de disk laten reviewen, maar laat ons weten dat de Limited Edition een slipcase heeft met kunstwerk van Christopher Shy. Daarnaast bevat de editie een boekje met essays van Jon Towlson en Daniel Bird. Hierin staan ook behind-the-scenes foto’s en concept art. Een poster maakt deze Limited Edition compleet. De film is onder andere te bestellen via Second Sight Films.

• 7/10
    Under the Shadow - 7.0/10
  • 6.5/10