Recensie: Welcome to the Blumhouse

Blumhouse is uitgegroeid tot een ‘household name’ binnen het genre. De productiemaatschappij van Jason Blum is inmiddels een begrip en geeft veel (beginnende) filmmakers de gelegenheid om geheel vrij van grote studio’s hun films te maken. Dit gaat vaak wel gepaard met krappe budgetten maar het is fijn dat er een maatschappij is waarin de filmmaker geheel vrij te werk kan gaan. Het laatse initiatief van Blumhouse is ‘Welcome to the Blumhouse’, een project in samenwerking met Amazon waarin diversiteit centraal staat. Sinds kort staat er een viertal films op Prime Video met een breed scala aan filmmakers en cast. De films zijn Nocturne, The Lie, Black Box en Evil Eye. Wij gaan ze hier stuk voor stuk kort bespreken.

Nocturne (Zu Quirke)
Op een prestigieuze kunstacademie stuit de verlegen pianostudente Juliet op een mysterieus notitieboekje dat aan haar onlangs overleden klasgenote toebehoorde. Door deze ontdekking overtreft ze haar getalenteerde tweelingzus Vivian. Juliets nieuwe muzikale vaardigheden komen evenwel met een kostenplaatje: ze krijgt gruwelijke visioenen.

We beginnen onze 4-in-1-recensie met Nocturne. Nocturne bleek een ideale start te zijn van onze Amazon-Blumhouse-queeste. Hoewel het idee voor de film zo van Darren Aronofsky’s Black Swan is gepikt, boeit Zu Quirkes film eigenlijk van begin tot eind. Nergens wordt het echt horror, maar de psychologie tussen de zusjes werkt goed. De sfeer is redelijk sober maar dat komt Nocturne alleen maar ten goede. Het einde is helaas wat te kort door de bocht maar desalniettemin is Nocturne een film die perspectief biedt voor dit project van Blumhouse.

The Lie (Veena Sud)
Wanneer Kayla, dochter van Jay en Rebecca, bekent dat ze haar beste vriendin impulsief heeft vermoord, proberen de twee wanhopige ouders de gruwelijke misdaad te verdoezelen en hun dochter te beschermen. Hierdoor komen ze terecht in een ingewikkeld web van leugens en bedrog.

The Lie, ook wel bekend als Between Earth and Sky, is op papier geen Blumhouse-film. The Lie kende zijn première al in 2018 op het filmfestival van Toronto en is nu opgepikt door Blumhouse voor dit vierluik van Amazon. Wat ons betreft een uitstekende keuze want deze film verdient meer aandacht dan het tot nu heeft gehad. Het verhaal van een situatie die volledig uit de hand loopt is ons niet vreemd, maar ondergetekende heeft meer dan anderhalf uur lang op het puntje van zijn stoel gezeten. Van de klinische sfeer tot het uitstekende acteerwerk, The Lie is een kundig gemaakte en vlot vertelde film die geen echte horror brengt maar wel rete-spannend is. Gaat dat zien!

Black Box (Emmanuel Ossei-Kuffour)
Een man worstelt om zijn geheugen terug te krijgen nadat hij een tragisch auto-ongeluk heeft overleefd. Wanhopig om terug te keren naar zijn vroegere zelf probeert hij zijn dochter groot te brengen. Ondertussen ondergaat hij een experimentele behandeling die hem helpt een verleden te onderzoeken dat plotseling te duister aanvoelt om van hem te zijn.

Volgens velen is Black Box de beste film uit dit ‘Welcome to the Blumhouse’ vierluik. De film doet er een goede gooi naar maar is dat wat ons betreft niet. Het uitgangspunt had zo uit de science fiction-serie Black Mirror kunnen komen, dat is een ding wat zeker is. Het probleem met Black Box is echter dat na een veelbelovend begin de film verzandt in te veel ongeloofwaardige plottwists en kunstjes. De gooi naar drama is goed bedoeld maar werkt ook maar amper. Wel is het acteerwerk van het beste in dit vierluik, maar wat ons betreft is The Lie nog steeds de beste film tot nu.

Evil Eye (Elan Dassani, Rajeev Dassani)
In Delhi in India is de trotse ouder Usha Khatri dolgelukkig als haar dochter Pallavi uit New Orleans belt met het nieuws dat ze een speciaal iemand heeft ontmoet. Maar terwijl Usha meer te weten komt over Pallavi’s rijke vriend Sandeep, raakt ze ervan overtuigd dat het stel niet bij toeval elkaar heeft gevonden maar er iets kwaads achter zit.

Wat wij met zekerheid kunnen zeggen na het zien van alle vier de films is dat Evil Eye verreweg de slechtste film van het stel is. Dat je bij Blumhouse met weinig geld aan de slag kan is hier letterlijk te zien. Evil Eye lijkt wel een bovennatuurlijke twist op een Indiase Goede Tijden Slechte Tijden aflevering. Het acteerwerk is zo ontzettend slecht en de productie dermate matig dat Evil Eye nergens weet te boeien. Als we dan ook nog eens met een afgezaagd verhaal te maken krijgen, maakt het er allemaal niet beter op. Evil Eye is helaas een teleurstellende afsluiting van Welcome to the Blumhouse maar wij hebben ondanks deze afsluiter genoten van dit project van de mensen bij Blumhouse.

• 7/10
    Nocturne - 7/10
  • 8/10