Recensie: Westworld – seizoen 3

In Westworld zien we een themapark waar mensen zich een ware cowboy kunnen wanen. De wereld is bevolkt met duizenden levensechte robots die allemaal een rol spelen in de vele verhaallijnen die het park rijk is. Rijken komen er graag om hun lusten te botvieren, maar als blijkt dat de kunstmatige intelligentie een bewustzijn ontwikkelt zijn de robots het snel zat om misbruikt en neergeschoten te worden.

Uiteraard hebben we de film Westworld uit 1973 van Michael Crichton waar de robots in het Western-themapark ook doordraaien. Drie jaar later kwam het vervolg Futureworld, die het bedrijf achter Westworld, Delos, wat verder uitdiept. Michael Crichton was echter niet betrokken bij het vervolg en kwam in 1980 met de 5-delige serie Beyond Westworld, die verder ging op de eerste film. HBO kwam echter in 2016 met een serie die losjes verschillende verhaallijnen uit de voorgaande films en serie tot een goed geacteerde, geweldig uitziende serie mixt.

Waar we in seizoen 1 kennis maken met het park vlak voor alles in het honderd loopt, zien we in seizoen 2 hoe Delos omgaat met de nasleep. Ook zoeken enkele robots een uitweg om aan hun onderdrukkers te ontsnappen. In seizoen 3 maken we kennis met de “buitenwereld”, een futuristische stad waar Aaron Paul (die jongen uit Breaking Bad) lijdt aan PTSS en via een app zijn diensten aanbiedt voor kleine criminele activiteiten. Dolores gaat hier achter Delos aan en Maeve gaat achter haar prooi aan. De eerste vier afleveringen zijn weer van zeer hoog niveau waar de laatste vier wat meer richting een conventionelere sci fi plot gaat. We zien voornamelijk dingen die we al wel kennen maar wel weer zeer mooi in beeld gebracht. Het feit dat we niet meer gebonden zijn aan het narratief van het park geeft wat meer mogelijkheden en zorgt wel voor een interessante verhaallijn. Ik ga hier niet teveel uitweiden om zoveel mogelijk spoilers te vermijden maar het einde zal de kijkers behoorlijk verdelen.

De 4k UHD Blu-ray: De kwaliteit van de 4k uitgave is fantastisch. De native 4k met Dolby Vision blaast de kwaliteit van de streams uit het water. De 3840 x 2160p resolutie en de 1.85.1 aspect ratio (met wat momenten van 2.4:1) zijn prachtig en de HDR10 zorgt ervoor dat de kleuren van het scherm spatten. De production design van Westworld was altijd al adembenemend, maar in seizoen 3 komen de texturen van de robots en de vele glazen bouwwerken in de toekomststad echt tot leven. Door de HDR, WGC en Dolby Vision krijgen we een kleurenpallet gepresenteerd wat varieert van inktzwart tot de neonblauwtinten en de warme roodtinten die levensecht op je scherm voorbij komen.

De Dolby Atmos track zorgt ervoor dat je je volledig in de serie waant. De dialogen komen altijd duidelijk door en waar de meeste gewoon uit de front speakers knallen is er zelfs zorg genomen om de wat etherische stemmen uit een iets hoger kanaal te brengen. Bij de vuurgevechten vliegen de kogels je om de oren en toen er wat .50 kanonnen bij kwamen werden de buren toch wel nieuwsgierig naar wat er aan de hand was.

Kortom, de 4k set van Westworld – seizoen 3 is een must have, al was het alleen maar om je setup te showen aan nieuwsgierige buren of collega’s.

• 7/10
    Westworld - seizoen 3 - 7/10