Recensie: Zombie Island Massacre (Vinegar Syndrome)

Films met een misleidende titel kon je vooral vinden in de hoogtijdagen van de b-horrorfilm, de jaren 70 en 80. Men wou met zo min mogelijk middelen zoveel mogelijk geld verdienen en daar hoorde een bekend in de oren klinkende titel helemaal bij. In Zombie Island Massacre zou het over zombies moeten gaan, maar dat is dus niet helemaal het geval, al is er wel een begrijpelijke uitleg voor de titel. De film is in ieder geval erg vermakelijk.

Plot: Een groep Amerikanen op vakantie neemt een tour op het Caribische eiland St. Marie en daar zijn ze getuige van een voodoo-ritueel. Niet veel later blijkt de groep vast te zitten op het eiland en worden ze achtervolgd door vreemde gedaantes die naar rottend vlees ruiken en bladeren als camouflage gebruiken. Eén voor één sterven de vakantiegangers aan een gruwelijke dood…

Ja, de plot belooft weer een hele hoop jaren 80 horror plezier. Helemaal als je er al snel achter komt dat de film gedistribueerd is door Troma. Slashers (want dit is eerder een slasherfilm dan een zombiefilm) op een afgelegen eiland waar vreemde dingen gebeuren is al snel een reden voor ondergetekende om de Blu-ray op een laat tijdstip in de speler te gooien. De sfeer druipt hier dan ook vanaf. Denk aan een Fulci zombiefilm, minus de gore, maar met wat elementen uit een typische slasher en je krijgt Zombie Island Massacre.

Geregisseerd door John T. Carter (zijn eerste en laatste film), worden de hoofdrolspelers een voor een een kopje kleiner gemaakt. Helaas gebeurt dit niet op een manier waarin veel slashers excelleren, namelijk met gore-effecten. Men heeft op dit gebied duidelijk bespaard, al krijgen we op een gegeven moment nog wel een leuke onthoofding. Voor de rest gebeurt alles off-screen. Zombie Island Massacre scoort een hoop punten op sfeer en belachelijke plot-elementen, waaronder het feit waarom de film deze titel draagt. Het is een gevalletje ‘zien om te geloven’.

Zombie Island Massacre is uiteindelijk toch een van Vinegar Syndrome’s leukste titels die zij de laatste tijd hebben uitgebracht. Het blijft fantastisch om deze titels te (her)ontdekken. Let vooral ook op het prachtige intro-liedje, dat ook is geplakt onder de aftiteling. Meer 80’s dan dat krijg je ze niet.

De Blu-ray: hoewel overduidelijk een low-budget film, komt Zombie Island Massacre uit een tijd dat ook dit soort films werden geschoten op duur 35mm film. De restauratie in 2k ziet er daarom weer heerlijk uit. De extra’s vallen ditmaal helaas wat tegen, maar de productie van Zombie Island Massacre is wat gehuld in mysterie. Er is niet zo heel veel bekend over het maken van de film. Toch zouden wat nieuwe interviews met cast- en/of crewleden niet misstaan. De volledige lijst aan extra’s, zoals vermeld op de Blu-ray:

• Region Free Blu-ray/DVD combo
• Newly scanned & restored in 2k from its 35mm camera negative
• Original theatrical trailer