Recensie: Wonder Woman 1984 (Patty Jenkins)

Dit is wel de vreemdste recensie die ik ooit heb geschreven, want na het zien van Wonder Woman 1984 werd bekend gemaakt dat Nederland voor 5 weken in lockdown zou gaan. Dat betekent dat de bioscopen opnieuw hun deuren moesten sluiten en de release van Wonder Woman opnieuw werd uitgesteld. Wonder Woman was een van de laatste grote films die in 2020 uitgebracht zou worden in Nederland. Het zou een mooie afsluiter zijn van een tegenvallend bioscoopjaar, maar helaas gooit corona opnieuw roet in het eten. In Amerika ging de film op 25 december in première in de bioscoop, maar ook op het streamingplatform HBO Max. In Nederland is dit nog niet beschikbaar. Afhankelijk van de beslissingen van het kabinet is het onduidelijk wanneer de film nu bij ons in de bioscoop verschijnt. Vooralsnog staat de releasedatum op 10 februari 2021.

Plot: Na de gebeurtenissen uit Wonder Woman maken we een sprong in de tijd naar het jaar 1984. Diana Prince (Gal Gadot) werkt in Washington D.C. als antropoloog en archeoloog in een museum. Daarnaast bestrijdt ze de misdaad als haar alter ego Wonder Woman. Tijdens haar werk komt ze in contact met haar nerdy collega Barbara Ann Minerva (Kirsten Wiig), die een mysterieus object onderzoekt. Volgens legenden zou de steen wensen in laten gaan. Oplichter Maxwell Lord (Pedro Pascal) wil het object gebruiken om er zelf beter van te worden. Het begint onschuldig, maar al snel wordt duidelijk dat het in vervulling gaan van wensen ook nadelige gevolgen kan hebben. Diana wordt weer verenigd met haar vriend Steve Trevor (Chris Pine) en samen gaan ze de strijd aan tegen Maxwell Lord, die op zijn beurt weer hulp krijgt van Barbara nadat ze getransformeerd is in de levensgevaarlijke Cheeta. Gaat de wereld ten onder aan de wenssteen of weet Wonder Woman hier toch nog een stokje voor te steken?

Wonder Woman 1984 speelt zich af voor de gebeurtenissen uit Batman vs Superman: Dawn of Justice (2016) en Justice League (2017). Het is me een beetje ontgaan waarom de film zich nu juist in de jaren 80 moet afspelen. Het kan zijn omdat regisseur Patty Jenkins zelf is opgegroeid in deze tijd. Het kan ook een slimme zet zijn, omdat de jaren 80 het goed doen. Kijk maar naar het succes van Captain Marvel en de serie Stranger Things. Het jaren 80 sfeertje is leuk en herkenbaar. Met verbazing kijk je naar de kleding en haardracht. Heb ik er zelf toen ook zo bijgelopen? Verder verwerkt Jenkins een aantal gebeurtenissen, waaronder de Koude Oorlog, goed in het verhaal. In dat opzicht is het leuk dat de film zich in die tijd afspeelt.

Wonder Woman 1984 heeft ook genoeg raakvlakken met onze huidige tijd. Maxwell Lord staat bijna voor #fakenews, maar ook #metoo komt voorbij. Wonder Woman kan zich aansluiten bij de powervrouwen, zoals we ook al zagen in Marvel’s Avengers: End Game en Birds of Prey. Het is allemaal luchtig en een stuk minder duister dan de eerste films uit het DC Cinematic Universe. Wonder Woman 1984 is een zoetsappig sprookje inclusief dikke moralistische boodschap. Mensen moeten eens tevreden zijn met wat ze hebben en niet steeds meer (en meer) wensen. Een film met een duidelijke boodschap is niet slecht, maar als het er zo dik bovenop ligt krijg ik er de kriebels van.

Gal Gadot is perfect gecast voor Wonder Woman. Zowel als Diana Prince als Wonder Woman ziet ze er prachtig uit. Het lukt Gadot om Wonder Woman krachtig, maar ook kwetsbaar neer te zetten. Ze krijgt het in deze film aan de stok met twee vijanden. Pedro Pascal is een gladde zwendelaar die het misschien niet eens zo slecht bedoelt. Kirsten Wiig vond ik wat minder overtuigend in haar transformatie van nerd naar femme fatale en tenslotte Cheeta. De terugkeer van Chris Pine geeft de film een romantische en emotionele lading.

Visueel ziet Wonder Woman 1984 er goed uit. De makers hebben goed gekeken naar de rijke comicgeschiedenis van de mooie Amazone, helaas blijft het verhaal van de film rommelig en slap. De eerste comic van Wonder Woman stamt overigens uit 1941. In die tijd waren de helden uit comics vooral mannen. Toen schrijver William Moulton Marston werd gevraagd een nieuwe held te bedenken luisterde hij goed naar zijn vrouw en bedacht een vrouwelijke held. De rest is geschiedenis. Naast de comics hebben we ook op het kleine scherm kunnen genieten van haar avonturen. Van 1975 tot 1979 gaf Lynda Carter gestalte aan Wonder Woman in de gelijknamige live-action serie.

Een film recenseren die voorlopig (nog) niet in de bioscoop draait blijft vreemd. Ik hoop dat iedereen in 2021 alsnog van Gal Gadot kan gaan genieten als Wonder Woman. Het zou zonde zijn als al het werk van de mensen op de aftiteling voor niets is geweest. Ondanks het verhaal moet je een film als Wonder Woman 1984 eigenlijk wel in de bioscoop zien.

Waardering
  • 6/10
    Wonder Woman 1984 - 6/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.