Recensie: Annabelle – 3 Films (Warner Bros)

De feestdagen komen er weer aan en dat is voor filmmaatschappijen een uitgelezen moment om mooie ‘feestdagen sets’ op de markt te brengen. Op die manier kun je voordelig kennismaken met een (nieuwe) filmreeks. Met Annabelle maakte ik voor het eerst kennis in The Conjuring (2013) van James Wan. Hier laat het echtpaar Ed en Lorraine Warren beeldmateriaal zien van de bezeten pop. Vanwege het succes van de film werd het Conjuring Universe in 2014 uitgebreid met Annabelle, een prequel en spin-off van The Conjuring. In deze box vinden we naast Annabelle ook de vervolgen Annabelle: Creation (2017) en Annabelle Comes Home (2019). De drie delen van de creepy meisjespop komen nu mooi bij elkaar en staan garant voor een lekker avondje griezelen. Hoe komt het toch dat dit soort poppenfilms mensen de stuipen op het lijf jaagt? In deze recensie nemen we alle drie de films uit de boxset kort onder de loep en duiken we dieper in het Conjuring Universe.

Annabelle (John R. Leonetti)
John (Ward Horton) en Mia (Annabelle Wallis) Gordon zijn in blije verwachting van hun eerste kind. Mia verzamelt poppen en is dolblij als ze van haar man een zeldzame pop Annabelle krijgt, die een prominente plaats in de kinderkamer krijgt. Als op een avond hun buren worden vermoord door een occulte sekte, dringen de daders ook het huis van John en Mia binnen. Gelukkig overleeft het stel de aanslag, maar de vrouwelijke dader pleegt zelfmoord in de kinderkamer met Annabelle op haar schoot. Het duurt niet lang voordat Mia vreemde verschijningen ziet in huis. Iedere keer lijkt Annabelle de bron te zijn van de angstaanjagende gebeurtenissen. Heeft Mia last van post traumatische stress of is er meer aan de hand?

Annabelle: Creation (David S. Sandberg)
Poppenmaker Samuel Mullins (Anthony LaPaglia) en zijn vrouw Esther (Miranda Otto) verliezen hun dochter Bee op tragische wijze bij een ongeluk. Twaalf jaar later verwelkomt Samuel en zijn vrouw een non met zes weesmeisjes in hun huis. Op voorwaarde dat ze een gesloten kamer en de kamer van zijn vrouw niet mogen betreden zijn ze van harte welkom. Als een van de meisje toch op onderzoek uitgaat vindt ze een pop. Vanaf dat moment gebeuren er rare dingen in het huis. Wat voor kwaad huist er in de pop en zijn de meisjes nog wel veilig.

Lees hier de volledige recensie van Annabelle: Creation.

Annabelle Comes Home (Gary Dauberman)
Annabelle zit veilig opgesloten in de artefactenruimte van de paranormale onderzoekers Ed (Patrick Wilson) en Lorraine (Vera Varmiga) Warren. Als ze een dag van huis gaan vragen ze of Mary Ellen (Madison Iseman) op hun dochter Judy (McKenna Grace) wil passen. Een vriendin van Mary Ellen, Danielle (Katie Sarife), komt ook langs. Zij besluit de kamer in te gaan en laat de kast, waar Annabelle zit opgesloten, open staan. De pop heeft nu vrij spel en laat verschillende boze geesten los die het op Judy en de babysitters gemunt hebben.

Lees hier de volledige recensie van Annabelle Comes Home.

Dat het Conjuring Universe succesvol is blijkt wel uit de verschillende spin-offs en vervolgen. De verhaallijnen zitten goed in elkaar, zijn spannend en vermakelijk. In tegenstelling tot andere horrorpoppen doet Annabelle niet veel en dat maakt het juist zo onheilspellend. De verhalen uit het Conjuring Universe zijn ook nog eens authentiek en dat geeft de films net weer een andere lading. Edward Warren Miney en Lorraine Rita Warren hebben echt bestaan. Het waren twee Amerikaanse paranormale onderzoekers. Er zijn verschillende boeken verschenen over hun paranormale onderzoeken, waaronder Annabelle en de Amityville Horror. James Wan en zijn collega’s maken goed gebruik van de spookverhalen van Edward en Lorraine en doen hun best om het Conjuring Universe zoveel mogelijk uit te breiden met nieuwe geesten en demonen.

De boxset bevat de drie films die al eerder los werden uitgegeven. De discs bevatten allemaal extra’s, zoals een blik achter de schermen, commentaar, verwijderde scènes en nog veel meer. Mocht je nog nooit een Annabelle film hebben gezien, dan is deze box een aanrader. Wil je nog meer weten over dit griezel universum, dan is het misschien beter de uitgebreide The Conjuring Film Collection aan te raden, die bevat naast de Annabelle films ook The Conjuring 1 en 2 en The Nun.

Met de feestdagen hoeven we ons in ieder geval niet te vervelen en kunnen we ook na Halloween genieten van lekker avondje horror. De Annabelle Collection is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

• 7/10
    Annabelle - 7.0/10