Recensie: Dog Soldiers (Second Sight)

Onlangs schreef It’s Only a Movie collega Johan het artikel ’10 Weerwolf films voor bij volle maan’. Hij verwees hierin al naar Dog Soldiers en de kersverse UHD-release van de film door Second Sight. Tijd voor een vergelijkend onderzoek, want de DVD van Dog Soldiers staat al jaren in de kast. De film werd destijds uitgebracht door het label H.O.M. Vision. We hebben hier te maken met een 20 jaar oude low-budget film, dus ik ben benieuwd wat Second Sight allemaal heeft gedaan om de kwaliteit van deze film te verbeteren.

Plot: Een groep militairen onder leiding van sergeant Wells (Sean Pertwee – Event Horizon) worden gedropt in de hooglanden van Schotland. Tijdens deze training moet de groep in contact komen met een speciale Unit. De onschuldige lijkende oefenmissie loopt compleet uit de hand als ze alleen maar de bloederige overblijfselen vinden van het andere team. Alleen commandant Ryan (Liam Cunningham – Game of Thrones) heeft het bloedbad  overleefd, maar vanwege de shock kan hij niet vertellen wat er aan de hand is. Vreemde wezens hebben het op de overgebleven militairen gemunt. Ze worden gered worden door Megan (Emma Cleasby – Doomsday), die biologisch onderzoek doet in de buurt. Ze vluchten naar een afgelegen huisje, waar militair Cooper (Kevin McKidd – Trainspotting) de leiding op zich neemt. Het wordt duidelijk dat bij volle maan een groep weerwolven jacht maakt op mensen. Als de nacht valt wordt de dreiging alleen maar erger. De monsters verzamelen zich om het huis en de militairen moeten alles op alles zetten om de nacht te overleven.

In 2002 stak Dog Soldiers de eeuwenoude legende van weerwolven in een modern jasje. Het genre is sinds de eerste weerwolf film, Werewolf in London (1935), erg populair. Vooral na het verschijnen van The Wolf Man (1941) was het harige monster niet meer weg te denken van het witte doek. In het artikel van Johan worden er slechts een aantal opgesomd, zoals An American Werewolf in London (1981), The Howling (1981), The Company of Wolves (1984), Wolf (1994) en Ginger Snaps (2000). De legende van de weerwolf staat steeds centraal, maar toch weten makers er iedere keer hun eigen draai aan het klassieke verhaal te geven. Dat geldt ook voor schrijver/regisseur Neil Marshall (The Descent), die al jaren zat te broeden op het verhaal. Hij weet een dreigend realisme te scheppen, dat te vergelijken is met Southern Comfort (1981). In deze film wordt een groep militairen bedreigd door een groep lokale bewoners van een moeras. Qua opzet en dreiging heeft Dog Soldiers ook wel wat weg van Aliens (1986) en Predator (1987), alleen is de setting ‘down to earth’ en het budget vele malen lager.

Ondanks dat beperkte budget heeft regisseur Neil Marshall wel een aantal vakmensen om zich geen verzameld voor Dog Soldiers. Allereerst de uitstekende cast, die in eerste instantie zou bestaan uit Jason Statham. Hij zou de rol van Cooper spelen, maar hij moest op het laatste moment afzeggen. Die rol ging dus naar Kevin McKidd de rol. Sean Pertwee is geen onbekende in de theater-, film en telvisiewereld. Hij is de zoon van de bekende Engelse acteur Jon Pertwee, die jarenlang de rol van de derde Doctor Who vertolkte. Liam Cunningham herken je wellicht uit verschillende film- en televisieproducties. Halverwege de jaren ’80 stopte hij met zijn werk als elektricien om acteur te worden. Emma Cleasby had met Dog Soldiers haar eerste grote rol te pakken. Voor de special effects kon Marshall rekenen op onder andere Bob Keen. Het was een uitstekend idee om uitsluitend praktische effecten te
gebruiken. Niet alleen voor het budget van de film, maar ook omdat CGI nog niet zo ontwikkeld was als nu. De praktische effecten hebben zeker bijgedragen aan het succes van de film.

Vergeleken met de DVD van H.O.M. Vision is de beeld- en geluidskwaliteit er flink op vooruit gegaan. Second Sight heeft de hand weten te leggen op het originele camera negatief. Dit is vervolgens digitaal gerestaureerd en opnieuw gescand met een 4K resolutie. Deze bewerking is goedgekeurd door zowel Neil Marshall als Sam McCurdy. De film blijft echter wel 20 jaar oud. Het beeld is korrelig, maar het contrast en de kleuren van de film zijn vele malen groter dan de eerdergenoemde DVD. De audio bestaat uit een Engelse 5.1 en 2.0 DTS-HD Master Audio track, met optionele Engelse ondertitels. Die had ik overigens wel nodig, want het Schotse accent van de acteurs is soms moeilijk te volgen.

Dog Soldiers verschijnt maar liefst in 3 versies. Een Limited Edition 4K UHD/Blu-ray met een slipcase van Chris Malbon. Naast de schijven krijg je nog een 108 pagina tellend boekje met essays over weerwolven en films. Verder bevat het boekje een interview met Neil Marshall en foto’s vanachter de schermen. Ook bevat deze editie 6 kaarten. Daarnaast verschijnen nog de standaard 4K UHD en Blu-ray editie. Alle versies bevatten dezelfde extra’s en daarmee heeft Second Sight goed uitgepakt. De twee audiocommentaren met Neil Marshall en producenten David E. Allen en Brian O’Toole zijn niet nieuw, maar wel informatief. Speciaal voor deze editie is er wel een nieuw audiocommentaar van horrorfilmexpert Alison Peirse. In ‘Werewolves, Crawlers, Cannibals and More’ wordt speciaal voor deze editie regisseur Neil Marshall het hemd van het lijf gevraagd en zijn carrière onder de loep genomen. Wil je meer over weerwolven in films te weten komen kijk dan zeker ‘A History of Lycanthropy’ en ‘Werewolves, Folklore and Cinema’.

Alsof dat nog niet genoeg is kun je ook nog genieten van ‘Werewolves vs. Soldiers: The Making of Dog Soldiers’. De titel geeft al aan wat je kunt verwachten. De cast en crew kijken in deze uitgebreide feature terug op het maken van de film. Production designer Simon Bowles neemt ons in ‘A Cottage in the Woods’ mee terug naar het huisje waarin de militairen hun toevlucht nemen. Aan de hand van de originele maquette laat hij zien hoe sommige scènes zijn opgenomen. Verder staat er op het schijfje nog de korte film ‘Combat’ van Neil Marshall. Verder zijn er nog wat verwijderde scènes en bloopers. De trailers en fotogalerij mogen ook niet ontbreken. Overigens wordt deze laatste voorzien van leuke en informatieve tekst over de film.

Met deze uitstekende en goed gevulde editie van Second Sight zullen fans enorm blij zijn. Ik heb in ieder geval genoten van een avondvullend programma met alle extra’s. Hopelijk zet de UHD/Blu-ray versie van deze weerwolf klassieker de film ook op de kaart bij een nieuw publiek, die misschien nog niet verder zijn gekomen dan een Twilight of Underworld. Dog Soldiers mag gezien worden als een stuk creatief vakmanschap, die zijn plaats als cultfilm dik heeft verdiend en de uitgave van Second Sight bewijst dat.

Dog Soldiers is inmiddels verkrijgbaar via www.secondsightfilms.co.uk , maar ook via andere kanalen.

• 7/10
    Dog Soldiers - 7/10