4k UHD Recensie: The Batman (Matt Reeves)

Mijn bioscoopbezoekjes zijn de laatste jaren een stuk minder geworden en dus had ik ook The Batman gemist. Geen probleem want een Warner Brothers film zie je tegenwoordig supersnel ook op HBO max, maar ook daar was ik gewoon nog niet aan toe gekomen, mede door de speelduur van net geen 3 uur (en het feit dat we tegenwoordig elke maand een nieuwe superhelden film kunnen kijken).  Dus een 4k Blu-ray review zag ik wel zitten zodat ik zelf kon gaan zien of deze Batman kan concurreren met die van Nolan (over de Ben Afleck Batman heeft om goede redenen het bijna niemand meer over)!

In The Batman gaan we terug naar een tijd waarin Bruce Wayne nog maar twee jaar ’s nacht de straten van Gotham iets veiliger probeert te maken en hierbij is angst creëren onder criminelen een van zijn middelen. Al laat een fraaie openingsscène zien dat de angst veelal toeslaat als het kwaad al is geschied, wat mooi aansluit bij de twijfels die Batman later in de film zelf ook heeft over de invloed van zijn acties.
Als de burgermeester vermoord wordt door The Riddler (lekker gespeeld door Paul Dano) wordt het Batman duidelijk (gemaakt) dat de criminaliteit en corruptie nog veel dieper in Gotham geworteld zit dan hij ooit dacht.

Dat The Batman een duistere film is weet inmiddels iedereen en dat dit niet alleen op de cinematografie slaat zal voor iedereen ook duidelijk zijn. Uiteraard past dit precies bij Batman en als het er zo goed uitziet kun je daar ook onmogelijk problemen mee hebben.  Patterson speelt zowel Batman als Bruce Wayne in Emo goth modus en heeft vooral in de eerste helft van de film weinig te zeggen. Wat niet wil zeggen dat hij de rol niet goed invult, ik mis nergens de flamboyante miljonair uit de andere films. De rest van de cast is ook zeer goed ingevuld met als hoogtepunten Jeffrey Wright als Gordon en de onherkenbare Colin Farrell als Oswald Cobblepot/The Penguin. Alleen kon John Turturro mij niet echt overtuigen als grote misdaad baas.

The Batman keek voor mij als een zeer geslaagde mix van de Nolan Batman films en de serie Gotham overgoten met een stevige Fincher saus. Nog meer dan in de Nolan films wordt het over de serieuze boeg gegooid, geen kleurrijke pakjes, geen comic relief en lange tijd lijkt het zelfs dat we geen grote actie set pieces te zien krijgen. Tot daar die hele fraaie achtervolgingsscene is! Natuurlijk krijgen we nog wel meer actie maar het hoeft eens een keer niet groter en gekker, wat na al die superhelden CGI fests een verademing is. Nee, het is meer atmosfeer wat de klok slaat en de film voelt dan ook lang zo digitaal niet aan zoals zoveel films tegenwoordig.

Voor een uitgebreidere review verwijs ik je naar die van Johan die hem destijds wel in de bioscoop zag.

Dan de schijf, of liever schijven want Warner Brothers komt met een 3-disc versie waar de 4k Blu-ray en standaard Blu-ray alleen de film bevatten en er een aparte schijf is voor extra’s. Op deze manier kan de volle opslag van de disc gebruikt worden voor het beeld en geluid die op deze manier zo min mogelijk gecomprimeerd hoeven worden. En dat lijkt op de 4k schijf erg goed gedaan te zijn. Zoals je kon lezen is The Batman geen film waarin de kleuren van je scherm springen maar toch heeft een schaars belichte film als deze ook zeker baat bij een perfecte beeldkwaliteit en ik kon geen oneffenheden vinden in het beeld. Net zoals het geluid, heerlijk vol zonder dat het overdreven wordt (wat gezien de toon van de film vast en zeker een keus is geweest). Kortom een genot om naar te kijken!

Als extra’s vinden we 9 kortere featurettes, deleted scenes en een  54 minuten durende “Making of” waarin aardig wat verschillende mensen aan het woord komen en waarin we zo nu en dan een mooie blik achter de schermen krijgen op imposante sets. Alles keurig ondertiteld trouwens. Een zeer nette release dus waarin ik als enig minpuntje de cover-art kan noemen.

• 8/10
    The Batman - 8/10
  • 8/10