4k UHD recensie: Ambulance (Michael Bay)

Ooit schreef ik een stukje voor een andere website waar ik toentertijd voor schreef, Een Bay’tje te veel. We zijn nu vele jaren verder en eigenlijk is er maar weinig veranderd aan het oeuvre van Michael Bay. Grootste verschil: hij heeft godzijdank de Transformers achter zich gelaten en is zich weer gaan focussen op recht toe recht aan actiefilms. Ambulance is Bay’s laatste creatie.

Plot: Will Sharp (Yahya Abdul-Mateen II) is een onderscheiden veteraan, die het normale burgerleven probeert op te pakken. Het valt hem zwaar, omdat hij dringend geld nodig om de ziekenhuiskosten van zijn vrouw te betalen, die niet worden vergoed door de verzekering. Uit wanhoop neemt hij contact op met zijn pleegbroer en beroepscrimineel Danny Sharp (Jake Gyllenhaal). In plaats van een lening vraagt Danny of zijn broer hem wilt helpen bij een bankoverval met een enorme opbrengst van $ 32 miljoen.

Bay heeft het science fiction genre dan wel (even) achter zich gelaten, zijn handtekening is nog volop zichtbaar in Ambulance. De actiescènes volgen elkaar in rap tempo op, de kogels en one-liners vliegen je om de oren en de ongeloofwaardigheid spat van het scherm. Bloedtransfusies in een rijdende ambulance die achtervolgd wordt? Check! Gecompliceerde operaties uitgevoerd (en hoe!) door onervaren personeel, in dezelfde ambulance? Check! Het is lachen, gieren, brullen met Bay, maar vanwege het grote budget en brede release mis je dat ‘cultgevoel’ en heb je eigenlijk gewoon te maken met een hele domme Hollywoodfilm.

Is dat erg? Nee, totaal niet. Had Bay zichzelf serieus genomen dan was er weinig overgebleven van Ambulance. Voor nu is het gewoon een vermakelijke zit, wel een die veel te lang duurt. Alle drama had makkelijk achterwege gelaten kunnen worden. Motivaties van onze hoofdrolspelers zijn lang en breed duidelijk. Wij zitten niet te wachten op familiedrama. Wel op toffe shots, explosies en stunts. Dát is waar Michael Bay goed in is en dat is ook de enige reden dat ik überhaupt een film van hem uit weet te zitten.

De 4k Blu-ray: Wanneer je te maken krijgt met een bombastische actiefilm is het erg belangrijk in welk format je hem kijkt. Dergelijke films komen tegenwoordig echt zwaar niet tot hun recht op DVD. 4k wordt steeds meer de standaard. De actie komt zoveel beter uit de verf in 4k. De knallen, het geschiet, de muziek, ze klinken allemaal haarfijn, zelfs uit mijn relatief simpele soundbar met subwoofer (érg belangrijk om die apart te hebben bij zulke films). Het geluid (wij keken de film in True HD 7.1) is een flinke stap voorwaarts in vergelijking tot Blu-ray. Qua beeld (wij keken de film in Dolby Vision) moet je wat meer je best doen om het verschil te zien. Hoe groter de tv, hoe duidelijker dit vaak wordt, al zal de gemiddelde kijker hier maling aan hebben.

Wij zijn blij met de 4k disc van Universal want dat haalt nou net de kracht van Michael Bay het beste naar voren. Ook heeft de disc wat leuke, korte featurettes, bestaande uit:

• Pedal to the Metal (HD, 10 min)
  • A Tribute to First Responders (HD, 7 min)