Blu-ray recensie: Raised By Wolves (Ridley Scott)

Ridley Scott heeft met films als Alien en Blade Runner meer dan een beetje zijn stempel gedrukt op het science fiction genre en nu doet hij dat met zijn serie Raised By Wolves die te zien is op HBO Max en ook wordt uitgebracht op Blu-ray.

Plot: Een supersnelle shuttle komt aan op Keppler 22b. Deze planeet bestaat overigens echt en is een van de planeten waar theoretisch leven als op aarde mogelijk is. Uit de shuttle komen twee androïden tevoorschijn, Mother en Father. De twee gaan meteen aan de slag met hun eerste taken; Father zorgt voor beschutting van het wrede klimaat op de planeet en begint een veld te bewerken voor voedsel. Mother begint haar taak als broedmachine voor 6 menselijke embryo’s. Als deze volgroeid zijn bemoeit Father zich met het bewerken van het land, jagen en foerageren van het beetje voedsel wat er te vinden is. Mother beschermt haar kinderen en voedt ze op met atheïstische overtuigingen. Als de kinderen plotseling ziek worden vertoont ze echter storingen in haar programmering en krijgen we via haar dromen meer informatie over het hoe en waarom de twee hier zijn geland.

Het blijkt dat de aarde is vernietigd door een oorlog tussen de fanatiek gelovige Mithraisten en de atheïsten. Een atheïstische hacker heeft de twee androïden opnieuw geprogrammeerd en in de shuttle naar Keppler 22b gestuurd als laatste hoop voor de mensheid. Echter blijkt al snel dat het niet helemaal pluis is op de planeet. Grote bodemloze gaten beslaan een groot gedeelte van de planeet, gigantische skeletten komen onder het zand vandaan en het lijkt alsof een vorige beschaving is weggevaagd van de planeet door een grote ramp. En dan komt er een schip aan vol Mithraisten om het allemaal nog wat lastiger te maken. Deze kruisvaarders liggen al snel in de clinch met Mother en haar kolonie want androïden zijn zielloze wezens en als deze dan ook nog eens kinderen opvoeden druist dat in tegen alles waar ze voor staan.

Ridley Scott heeft wat moeite met het tempo in Raised By Wolves maar toch zal het de sci fi fan weten te boeien door de symboliek in de serie. Uiteraard de Bijbelse vertellingen over Adam en Eva zullen er dik op liggen, maar ook die over Romulus en Remus, de twee broers die Rome stichtten na gezoogd te worden door een wolvin. Het is allemaal behoorlijk grimmig en bleek, maar de atmosfeer trekt je wel volledig in het verhaal. De twee androïden stelen de show en weten met hun onderlinge discussies (en de dad jokes van Father) een bijna komische noot te raken door hun kille AI beredeneringen in de discussies die getrouwde stellen niet geheel vreemd voor zulle komen.

De Blu-ray uitgave bestaat uit 3 discs die de productie eer aan doen. De serie ziet er prachtig uit en er is niets bespaard op de CGI maar gelukkig ook niet op de Blu-ray uitgave. Het is een vrij sombere serie met veel aardse en donkere tonen, maar toch wordt het helder en levendig in beeld gebracht. De effecten staan zeker gelijk aan zijn beste filmwerk. Ook de DTS-HDMA 5.1 track is prachtig. De dialoog is ten alle tijden centraal perfect te horen, maar weet je in de serie te zuigen als de wind de vlaktes geselt. De bastonen die regelmatig uit de subwoofer galmen zijn nooit te scherp en zorgen voor een onheilspellend gevoel dat nooit helemaal weggaat. De extra’s spelen voornamelijk in op de effecten, met featurettes over hoe de wereld van Keppler 22b tot stand is gekomen, hoe de necromancer gemaakt is, iets over de storyboards en wat over de symboliek van de serie.

Met de wildgroei aan streamingdiensten is het erg makkelijk om een goede serie te missen. Voor sci fi fans is Raised By Wolves er zo eentje. Gelukkig is er nu de kans om de serie op Blu-ray te bekijken. Er is ook een tweede seizoen, maar het laatste derde seizoen is er helaas niet gekomen, al zijn er wel verschillende acties om het er uiteindelijk toch van te laten komen, hopelijk met succes.

• 8/10
    Raised By Wolves seizoen 1 - 8/10
  • 8/10
    Warner Bros Blu-ray boxset - 8/10
8/10

Met de wildgroei aan streamingsdiensten is het erg makkelijk om een goede serie te missen. Raised By Wolves er zo eentje. Gelukkig is er nu de kans om de serie op Blu-ray te bekijken, want Raised By Wolves is voor sci fi fans zeer de moeite waard.