Interview Peter Litvin en Greg DeLiso (makers van Hectic Knife)

1- Hoe is het idee voor Hectic Knife ooit ontstaan?

Greg: In 2010 leefde ik op Pete’s bankstel in Bay Ridge, Brooklyn, en begonnen we shorts te maken voor de lol. Dat waren films over zakken knoflook en het misspellen van namen van lokale bedrijven.

Pete had een stel pruiken, props en kostuums verzameld om er mee te klooien en op een dag wou hij een vechtscène met een mes doen. Hij pakte twee keukenmessen, we zijn naar het dak gegaan en ik filmde hem terwijl hij rondzwaaide met die messen. Ik verwerkte het beeld met een hoog contrast, zwart-wit en de naam kwam toen gewoon. We besloten wat meer te filmen, in het hoofd houdende wellicht een webserie te maken over dit personage, maar na een tweede filmbeurt wisten we dat we een film in onze handen hadden en zijn we begonnen te schrijven. Zes jaar later… hehe.

2- Hoe verliep het filmproces? Was het zoals de film suggereert: de straat opgaan en gewoon filmen?

Peter: Ja, maar voor sommige stukken hadden we wel scripts, we volgden ze alleen niet nauwkeurig. Aangezien een deel ervan ten eerste geschoten is als een webserie, hadden we het hele proces niet in kaart gebracht.

Greg: Regel in guerilla filmmaking 101; om vergunningen te omzeilen, film op locaties waar je niet opvalt! Onder de Verrazano brug op 100th street werd Bay Ridge voor even omgetoverd tot India, met geen tot weinig set aankleding!

3- De film valt niet te categoriseren binnen één genre. Hadden jullie het idee de film meer richting een bepaald genre te laten leunen of moest dit echt een mix van vele genres worden?

Greg: Ik hou van films die andere films belachelijk maken, zoals Airplane!, Wet Hot American Summer en Spaceballs en die waren een directe invloed, zeker weten. Aangezien we geen echt budget hadden en we gaandeweg zelf alles financierden, leek het mij een idee om alles in Grindhouse stijl te filmen, exploitation, 16mm zwart-wit en ‘reversal stock look’. Het Hectic Knife personage is een antwoord op de moderne anti-held, absoluut.

Greg en Peter met Lloyd Kaufman

4- Hectic Knife is opgepikt door Troma. Was dit iets waar jullie op richtten? Hoe is dit tot stand gekomen?

Peter: We hoopten dat het zou gebeuren. We hebben het naar ze opgestuurd en ze waren enthousiast! Ze waren geweldig om mee te werken.

Greg: Pete en ik komen uit de Detroit suburbs maar ik verhuisde naar NYC in 2004 en hij volgde een paar jaar later. Omdat we in NY woonden en bezig waren in de filmindustrie ontmoette ik een handvol mensen die Lloyd Kaufman kenden dus heb ik zijn email adres gekregen. Pete is Troma fan en ik ben erg geïnsipireerd geraakt door Lloyds boek “Make Your Own Damn Movie!”. Troma is dus altijd een soort van begrip voor ons geweest. “Als we maar iets kunnen maken wat goed genoeg is voor Troma” was een beetje ons uitgangspunt tijdens het filmen.

Het eerste wat ik heb gedaan na het filmen was Lloyd e-mailen via een vriend die hem kende. Een week later had een stagiair daar een contract voor ons om te ondertekenen. Het was een droom die uitkwam!

5- Veel acteurs in Hectic Knife lijken zo van straat te komen, zo natuurlijk dat ze ‘acteren’. Hoe verliep het castingproces?

Peter: Sommigen waren vrienden, anderen van een casting website en sommigen weer van straat inderdaad. Eén meisje heb ik gevonden in Burger King!

Greg: Wat Pete zegt! Eén meisje kwam inderdaad van de straat! Vooral Craigslist, Pete was onze casting director en Craigslist ons agentschap!

6- Ik heb gelezen dat jullie een vervolg op Hectic Knife plannen. Kunnen jullie ons daar meer over vertellen? Gaat Greg weer regisseren?

Greg: Ja! Alhoewel ik hoop dat we ons dit keer een cameraploeg en assistent editor kunnen veroorloven!

HK2 is een avontuur in de ruimte, die dient als setting voor een machtsstrijd om de aarde tussen onze maffe wereldleiders! Net als Star Wars maar met meer grappen en minder cgi.

De bageldiscussie

7- Mijn favoriete scène moet die met de bageldiscussie in de gang zijn. Was dat gescript?

Peter: Ik denk dat er een soort van script was, maar grotendeels was het allemaal geïmproviseerd. Het is zo’n beetje de climax van de film voor mij. In ieder geval is het het stukje dat mij het meeste aan het lachen maakt en waarschijnlijk ook de meest polariserende scène.

Greg: Ik vind dat Michael Hitchcock, de acteur die Bulldog speelt in die scène, die met het geverfde gezicht, die scène grotendeels heeft geregisseerd. De bagelscène is op een gegeven moment ontaard in totale chaos. Ondanks dat hield Michael dingen on-topic door HK naar boven te brengen. Maar mijn favoriete quote in de film is wanneer Harry zegt “remember when they had the tags hanging from their baseball caps because they won the regional”, omdat het zo’n specifieke referentie is die hij ter plekke bedacht en zo weinig met de plot te maken heeft dat ik denk dat de meeste mensen het niet eens opmerken.

8- De film zit bol van de visuele experimenten, zoals bijvoorbeeld het stop-motion stukje. Ik kon dat erg waarderen, maar wat waren de exacte motieven om jullie film zo divers te maken?

Greg: Um, ik weet het niet, ha! Ik bedoel, ik heb er nooit echt over nagedacht, maar ik denk dat ik alles kan waarderen wat film te bieden heeft. Ik hou van stop-motion, cgi en praktische effecten en alle kleine trucjes en speelgoed. Ik heb mezelf jarenlang stop-motion aangeleerd en heb een aardige stop-motion set gebouwd in mijn ouders’ kelder gedurende het proces van het maken van HK. Toen het neerkwam om dingen vorm te geven, zoals Piggly’s haar, bleek stop-motion zinvol. De kranten montage heb ik gemaakt met een ‘lazy susan’, ook in de kelder van mijn ouders. Films zijn gemaakt van duizenden kleine stukjes en er is zoveel werk in betrokken dat het fout voelt om je handen niet een beetje vies te maken.

9- Is films maken wat jullie tweeën echt willen blijven doen, of zijn er andere projecten die misschien meer aandacht vereisen op het moment?

Peter: Ik wil horrorfilms maken en heb echt genoten van het maken van film. In principe ben ik een muziekproducent en dat doe ik nog steeds, fulltime.

Greg: Ik wou al films maken vanaf mijn zesde toen ik Jurassic Park zag in de bioscoop. Ik ben een kind van Spielberg en het is het enige wat ik kan. Ik mag gelukkig zijn dat ik mijn geld kan verdienen met video en ik zal films blijven maken tot mijn dood. Het zou geweldig zijn op een dag met al het Hollywood speelgoed te mogen spelen, maar ook al gebeurt dat niet, ik zal altijd dingen blijven maken.

Veel succes met het vervolg op Hectic Knife en wanneer het verschijnt hoop ik het weer te kunnen recenseren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.