Recensie: 3 From Hell (Rob Zombie)

Met The Devil’s Rejects (2005) leek Rob Zombie in 2005 definitief een einde te maken aan de bloederige roadtrip van de familie Firefly. Niets is minder waar, want een paar weken geleden verscheen 3 From Hell op Netflix. Natuurlijk wisten we al een tijdje dat Zombie bezig was met een derde deel omtrent deze gestoorde familie en de verwachtingen waren hoog. House of 1000 Corpses (2003) was een leuke debuutfilm, maar met The Devil’s Rejects zette Zombie de familie Firefly pas echt op de kaart. Het was lange tijd niet duidelijk wat voor release de film in Nederland zou krijgen. De bioscoop bleef uit, net als een degelijke Blu-ray of DVD release. We waren dan ook aangenaam verrast dat Netflix de fiulm toevoegde aan hun bibliotheek.

Plot: Baby Firefly (Sheri Moon Zombie), Otis B. Driftwood (Bill Moseley) en Captain Spaulding (Sid Haig) overleven de shoot-out met de politie. Hun rechtszaak is een ware mediahype en de drie massa moordenaars groeien uit tot cultfiguren. Terwijl Baby en Otis hun levenslange gevangenisstraf uitzitten wordt Captain Spaulding ter dood veroordeeld. Met behulp van zijn halfbroer Winslow Foxworth ‘Foxy’ Coltrane (Richard Brake) weet Otis te ontsnappen en bedenken de twee een moordlustig plan om ook Baby te bevrijden. Het plan lukt en het drietal vlucht naar Mexico, maar dood en verderf blijft het drietal achtervolgen.

Ik was erg benieuwd hoe Rob Zombie gestalte zou geven aan het vervolg op The Devil’s Rejects. Aan het eind van die film rijdt het drietal tenslotte in op een gewapende politiemacht. Zombie lost dit creatief op en daarmee zijn de eerste 20 minuten van 3 From Hell ook hoopgevend, maar daarna zakt de boel snel in elkaar. Regisseur Zombie lijkt voor de rest van dit derde deel inspiratieloos. Hij valt in herhaling, want soms had ik het gevoel dat ik naar een kopie van The Devil’s Rejects zat te kijken, maar dan een stuk slechter.

In House of 1000 Corpses probeerde Rob Zombie de sfeer van de exploitatie films uit de jaren 70 te benaderen, zoals The Texas Chain Saw Massacre. Hij deed dit een stuk beter met The Devil’s Rejects. Die film was rauw, gritty en smerig. Deze ingrediënten ontbreken allemaal in 3 From Hell. Hij probeert het wel, maar slaat de plank volledig mis. Het idee van een mediahype rond een moordlustig stel kwam dan in Natural Born Killers beter uit de verf. Het lijkt wel of de regisseur te veel zijn best wil doen om de Firefly’s sympathiek over te laten komen.

Het is Zombie wel gelukt om het oorspronkelijke drietal voor deze film bij elkaar te brengen. Helaas kon Sid Haig het lichamelijk niet opbrengen om de volledige film mee te draaien als de killerclown Captain Spaulding. Hij was slechts één draaidag aanwezig op de set. Het lukt hem nog wel om de kijker de rillingen op het lijf te jagen. Misschien komt dat ook omdat je weet dat dit de laatste film van Haig is. Enkele dagen na de première van 3 From Hell overleed de acteur op 80-jarige leeftijd. Om toch een drietal aan te houden werd acteur Richard Brake toegevoegd als de halfbroer van Otis en Baby. Helaas lukt het Brake niet in de (clowns)schoenen van Haig te treden.

De vrouw van Rob Zombie wordt in dit derde deel duidelijk naar voren geschoven om de hoofdrol te vertolken. Haar aandeel is een stuk groter dan in de vorige delen. In House of 1000 Corpses speelde ze de gestoorde sexy killer Baby Firefly. In The Devil’s Rejects was ze nog overtuigender, maar in dit laatste deel is het personage zó over-de-top dat het begint te irriteren. Alleen zag ze er met indiantentooi en pijl en boog wel bad-ass uit. Bill Mosely speelt zijn rol ook op de automatische piloot en weet eigenlijk ook geen indruk te maken.

Voordat ik 3 From Hell ging kijken heb ik eerst nog eens de voorgangers in de dvd-speler gedaan en daar met veel plezier naar gekeken. Na het zien van 3 From Hell op Netflix moet ik helaas constateren dat dit een overbodige film is. Het voegt niets toe aan de eerdere delen. Rob Zombie had na The Devil’s Rejects beter kunnen stoppen met de avonturen van de bloeddorstige redneck family.

• 5/10
    3 From Hell - 5/10