Recensie: Evil Dead Rise (Lee Cronin)

De makers van ‘Evil Dead Rise’ hebben een vermakelijke horrorfilm gemaakt, maar of het wel echt een ‘Evil-Dead’-film is, blijft nog maar de vraag. De film is geregisseerd door Lee Cronin en Alyssa Sutherland, Lily Sullivan, Gabrielle Echols en Morgan Davies spelen de hoofdrollen.

Plot: Een zwangere vrouw genaamd Beth bezoekt haar zus Ellie in haar ‘crackie’-appartement in Los Angeles. Tijdens haar verblijf ontdekken de kinderen van Ellie dat er een boek onder het gebouw genaamd Naturom Demonto verstopt zit. Ellie, een moeder met drie kinderen, raakt bezeten door de uitspraken op een vinyl die de kinderen, samen met het boek, hebben meegenomen. Ze is nu niet alleen een gevaar voor haar gezin, maar ook voor de buren.

‘Evil Dead Rise’ is een groots ‘splatter’-festijn waarin, net zoals in de voorgaande films, niet zuinig wordt omgegaan met nepbloed. Voor fans van de ‘Evil-Dead’-franchise zal deze film zeker het kijken waard zijn, maar heeft de film nou echt een coherent verhaal?

‘Evil Dead Rise’ weet een unieke jaren 80-sfeer te creëren, wat het kijken erg aangenaam maakt. De film begint en ik denk: “laat de horror maar beginnen!”

Maar het verhaal begint op een relatief cliché-achtige manier; een moord in het bos. Dit zou een mooi begin zijn geweest, als dit relevant voor het komende verhaal zou zijn. Maar in de film zit zó weinig dialoog en zó weinig verhaal, het is werkelijk absurd. Het lijkt alsof het klassieke verhaal wordt misbruikt om alleen maar te choqueren. Dan kunt u denken: “Ik ga toch niet naar een “Evil Dead’-film om te genieten van dialoog en verhaal, ik wil bloed en gore zien.” Waarop ik zou zeggen: “Een ‘Evil-Dead’-film moet niet alleen choqueren met bloederige scènes, maar ook een boeiend verhaal vertellen met interessante personages.”

Desondanks heb ik wel van de film genoten en zitten er momenten in die best wel ‘creepy’ waren. Als filmfan kun je merken dat de film refereert naar films zoals ‘The Shining’, ‘The Exorcist’ en ‘A Nightmare on Elm Street’. Dit wordt leuk en subtiel gedaan. Hoewel ‘Evil Dead Rise’ een film met gebreken is, denk ik dat je als horror-fan, wel ervan kunt genieten. Kijken, kijken, kijken!

Deze recensie is overgenomen van klose-up.nl.

• 5.2/10
    Evil Dead Rise - 5.2/10