Recensie: Full Metal Jacket (Stanley Kubrick)

We mogen het er allemaal mee eens zijn dat Stanley Kubrick een van de meest invloedrijke filmmakers ooit is geweest. Niet alleen heeft hij diverse meesterwerken op zijn naam staan, Kubrick excelleerde ook in verschillende genres, iets wat niet veel regisseurs kunnen zeggen. Na in 1980 een van de beste horrorfilms ooit te hebben gemaakt met The Shining, kwam Kubrick in 1987 met Full Metal Jacket, een oorlogsfilm. En ja, ook Full Metal Jacket mag oprecht een klassieker genoemd worden. Na 2001: A Space Odyssey en The Shining is nu ook Full Metal Jacket op 4k verschenen.

Plot: Full Metal Jacket wordt onderverdeeld in twee delen. Het eerste deel van de film volgt een groep militairen die door Sgt. Hartman op onmenselijke wijze klaargestoomd wordt voor de Vietnam oorlog. Het tweede deel van de film laat zien hoe een van deze militairen, Joker, de oorlog verslaat als reporter tijdens het Tet-offensief.

Kubrick stond er om bekend een perfectionist te zijn. Het is niet voor niets dat er soms jaren overheen gingen voordat er weer eens een nieuwe film van hem uitkwam. Tussen The Shining en Full Metal Jacket zat maar liefst 7 jaar. Het is het wachten waard geweest. Full Metal Jacket mag een van de beste vietnam-films ooit genoemd worden en dat heeft voornamelijk te maken met het eerste deel van de film waarin het personage van Matthew Modine en consorten worden klaargestoomd door een genadeloos sterke R. Lee Ermey.

Ermey heeft een geschiedenis bij het Amerikaanse leger. Hij was echt een officier en dat heeft er alles mee te maken dat zijn rol zo overtuigend wordt gebracht. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Shelley Duvall in The Shining kreeg Ermey de vrijheid om zijn personage in te vullen zoals hij zelf wilde. Zijn rol zit vol met improvisatie die bijzonder goed werkt. Vooral zijn scheldkanonnades werken aanstekelijk en zelfs dreigend. Ermey had makkelijk een karikatuur van zijn personage kunnen maken, maar dit gebeurt eigenlijk geen moment.

Ander hoogtepunt van het eerste deel van Full Metal Jacket is zonder twijfel Vincent D’Onofrio, de man die een personage speelt die langzaamaan de grip op de realiteit kwijt raakt. De nachtelijke scènes waarin hij het zwaar te verduren krijgt zijn van het beste wat Kubrick ooit op film heeft gezet. Het zorgt in ieder geval voor een iconische scène die je niet snel zult vergeten.

Full Metal Jacket begint dus ijzersterk en je zou bijna vergeten dat er nog een tweede helft volgt. De switch naar het echte Vietnam is voor velen wellicht wat abrupt en reden dat de film op wat kritiek kon rekenen. Ook zou Kubrick geen realistisch beeld schetsen van de oorlog, maar er hangt gedurende de hele film bij voorbaat al een vaag surrealistisch sfeertje waardoor het eventuele gebrek aan realisme in het tweede deel de film als geheel niet teniet doet. De kritiek is echter wel te begrijpen, zeker wanneer Full Metal Jacket gezet wordt naast een film die echt de horrors van de Vietnamoorlog in beeld wil brengen.

4k Blu-ray: Na 2001: A Space Odyssey en The Shining is Full Metal Jacket dus de derde Kubrick die de 4K behandeling krijgt. En net als die twee titels ziet ook Full Metal Jacket er weer fantastisch uit. Kubricks films staan bekend om hun audiovisuele kwaliteiten en daarom is het extra genieten van Kubricks kunsten op 4k. Full Metal Jacket heeft het extra voordeel dat de audio tijdens de oorlogsscènes nog meer opvalt. Wat bij 4k misschien nog het belangrijkste is, is namelijk de audio die met een degelijke set bijzonder gelaagd en vol klinkt.

Extra’s bestaan uit audiocommentaar van Adam Baldwin, R. Lee Ermey en Vincent D’Onofrio, een featurette genaamd Full Metal Jacket: Between Good and Evil en een bioscooptrailer. Op dit gebied valt het dus wat tegen, maar twijfel niet; als fan van Kubrick is deze 4k een must.

• 8/10
    Full Metal Jacket - 8/10
  • 8/10