Recensie: Jurassic Park (Steven Spielberg)

Ik krijg nog steeds kippenvel als ik “Welcome to Jurassic Park” hoor. Deze iconische zin sprak acteur Richard Attenborough in 1993 uit in de film Jurassic Park. Nog nooit waren dinosaurussen zo realistisch op het witte doek verschenen als toen. Het zorgde voor een ware rage. Overal zag je kinderen met dino’s lopen. Het bioscooppubliek kreeg les in geschiedenis en werd tegelijkertijd vermaakt met een spannend avontuur, want natuurlijk kan het in een dierentuin vol met dinosauriërs nooit goed gaan.

Plot: Het is wetenschappers gelukt om dinosauriërs te klonen uit het bloed van een mug, die duizenden jaren geleden een dino heeft geprikt. Miljonair John Hammond (Richard Attenborough) wil op het eiland Isla Nublar een groot thema-park bouwen, genaamd Jurassic Park. Om de veiligheid van het park te testen worden er een aantal wetenschappers uitgenodigd. Dit zijn paleontoloog Alan Grant (Sam Neill), paleobotanicus Ellie Sattler (Laura Dern), advocaat Donald Gennaro (Martin Ferrero en chaostheorie-deskundige Ian Malcolm (Jeff Goldblum). De gasten kijken hun ogen uit op het eiland, maar de verwondering slaat snel om naar angst. Een enorme storm raast over het eiland en alsof dat nog niet genoeg is valt de stroom uit en kunnen de dinosauriërs gaan en staan waar ze willen, zelfs een levensgevaarlijke Tyrannosaurus rex.

Ondanks dat de film meer dan 25 jaar oud is, ziet Jurassic Park er nog steeds schitterend uit. Steven Spielberg laat zijn kwaliteiten als regisseur goed zien. Hij brengt ons een verbluffend visueel science-ficiton avontuur, dat ondanks de aanwezigheid van (vervelende) kinderen toch nog spannend is. Het verhaal is gebaseerd op het gelijknamige boek van schrijver Michael Crichton, die ook meeschreef aan het script.

Jurassic Park was een grote doorbraak op het gebied van digitale speciale effecten. Mede dankzij de computer zagen we voor het eerst dinosauriërs in vol ornaat door het beeld lopen. Ze waren niet van echt te onderscheiden terwijl je dat met stop-motion effecten altijd wel kon zien. Gelukkig heeft Spielberg niet alleen gebruik gemaakt van de computer, maar zitten er ook heel veel praktische effecten in de film en dat komt het verhaal alleen maar ten goede.

Voor Jurassic Park heeft Spielberg ook geluk gehad met zijn cast. Sam Neill en Laura Dern hebben een uitstekende chemie met elkaar, maar Jeff Goldblum steelt de show als de chaotische chaosdeskundige. Ik ben benieuwd naar de terugkeer van de personages in Jurassic World 3. Sam Neill was al eerder te zien in Jurassic Park III (2001). Jeff Goldblum keerde maar liefst twee keer terug in zijn rol. Een keer in The Lost World: Jurassic Park (1997) en Jurassic World: Fallen Kingdom (2018).

Na het succes van Jurassic Park kon een tweede en zelfs derde deel niet uit blijven. In 2001 was de dinohype voorbij en werd het stil rond het eiland Isla Nublar. In 2015 keerden de makers weer terug naar het eiland voor Jurassic World. De film was aantrekkelijk voor een nieuw publiek, maar sloot ook mooi aan op de originele trilogie. Dit keer speelden Chris Pratt en Bryce Dallas Howard de hoofdrol en ook ditmaal schoten de makers weer in de roos met een tweede trilogie als gevolg.

Op 27 april zendt Veronica om 21.30 uur de film uit waarmee het allemaal begon. Heb je nog nooit een Jurassic Park gezien? Ga er dan maar lekker voor zitten. Heb je de film al eens gezien? Dan is het geen straf om nog een keer terug te keren naar Jurassic Park.

• 8.5/10
    Jurassic Park - 8.5/10