Recensie: Jurassic World Dominion (Colin Trevorrow)

Wat was ik onder de indruk toen ik Jurassic Park in 1993 voor het eerst zag in de bioscoop. Je kunt het gevoel vergelijken met dat van Alan Grant en Ellie Sattler, die in de film voor het eerst een Brachiosaurus zien grazen. Ook de iconische woorden “Welcome to Jurassic Park” van acteur Richard Attenborough geven me nog steeds kippenvel. Na Jurassic Park verscheen nog The Lost World: Jurassic Park (1997) en Jurassic Park III (2001). Twee prima vervolgen, maar zonder de impact van het origineel. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de tweede trilogie, Jurassic World. In deze recensie nemen we het laatste deel, Jurassic World Dominion, onder de loep. Met dit derde deel hopen we een beetje het oude Jurassic Park gevoel terug te krijgen door de toevoeging van de cast uit de eerste trilogie. Of dat lukt, lees je hieronder.

Plot: Vier jaar na de verwoesting van Isla Nublar ziet de wereld er anders uit. Dinosaurussen leven nu tussen de mensheid. De aanwezigheid van deze prehistorische beesten richt langzaam ecologische schade aan. Er wordt steeds meer getwijfeld of het combineren van mensen en dino’s wel een goed idee is geweest. Owen Grady (Chris Pratt) en Claire Dearing (Bryce Dallas Howard) voeden in het geheim de 14-jarige Maisie Lockwood (Isabella Sermon) op. Ze is de biogenetische kleindochter van Benjamin Lockwood uit Jurassic Park: Fallen Kingdom. Als ze wordt ontvoerd door een organisatie die haar unieke genetische samenstelling wil onderzoeken en uitbuiten komen Owen en Claire in actie. Elders zorgt een orde genetisch gemanipuleerde sprinkhanen richt enorme vernielingen aan over de hele wereld. Dr. Ian Holm (Jeff Goldblum) denkt dat het bedrijf waarvoor hij werkt, BioSyn Genetics hiervoor verantwoordelijk is. Hij schakelt de hulp in van Dr. Ellie Sattler (Laura Dern) en Dr. Alan Grant (Sam Neill). Het duurt uiteindelijk niet lang voordat de wegen van de helden uit de originele en nieuwe trilogie elkaar kruizen. Lukt het hun om het sluitende deel van Jurassic World tot een goed einde te leiden?

Het uitgangspunt van Jurassic World trilogie is interessant. In de originele trilogie blijft de verhaallijn beperkt tot het eiland Isla Nublar. Na Jurassic World kunnen de makers alle kanten op met dinosauriërs in onze samenleving. Helaas wordt hier te weinig mee gedaan. Het ziet er allemaal prachtig uit, maar de dreiging van de dino’s neemt bij ieder deel af. Hiervoor in de plaats komt actie. De film zit er vol mee. Natuurlijk mag een stukje klimaatproblematiek én extra girlpower niet ontbreken. Het komt allemaal een beetje geforceerd over. Ondanks dat Steven Spielberg betrokken is als producer, merk je daar weinig van. Hij lijkt zich niet of nauwelijks te bemoeien met het werk van regisseur Colin Trevorrow. Dominion geeft je nergens het gevoel in de buurt te komen van het origineel.

Uiteindelijk is Jurassic World Dominion wel gewoon een lekkere actiefilm met veel verschillende (grote) dino’s. Het combineren van de oude en nieuwe cast is een goede zet en zorgt zeker voor een feest van herkenning bij fans van het eerste uur. Mocht je onlangs nog de eerdere films gezien hebben, let dan goed op. Bepaalde scènes uit Jurassic Park Dominion zijn soms bijna een kopie uit eerdere films. Een leuk extraatje, maar naar mijn mening wordt er met de originele cast te weinig gedaan en ligt de nadruk vooral bij de nieuwe cast en actie. Hierdoor mist Dominion helaas dat stukje magie uit het origineel.

De Blu-ray van Jurassic World Dominion bevat 2 versies van de film. Allereerst de standaardversie die je in de bioscoop kon zien. Daarnaast staat er ook een extended versie op het schijfje met maar liefst 14 minuten nooit eerder vertoond beeldmateriaal en een alternatieve opening. De extended versie staat overigens niet op de dvd. Wil je meer dino’s en actie, dan moet je voor de Blu-ray of 4K Ultra HD versie gaan van de film. Wil je de film op Blu-ray hebben? Doe dan vooral mee met onze prijsvraag! Het beeld en geluid is uitstekend en de dino’s spetteren van het scherm af. Natuurlijk geven de extra’s ons iets meer inzicht in het maken van de film, zoals in ‘A New Breed of VFX’ en de making of ‘Dinosaurs Among Us: Inside Jurassic World Dominion’. De originele korte film ‘Battle at Big Rock’ maakt je filmavond thuis compleet.

Jurassic World Dominion mag als afsluiter niet ontbreken als je de andere films hebt gezien. De film is inmiddels verkrijgbaar via Digital, 4K Ultra HD, DVD en natuurlijk de besproken Blu-ray.

• 6.5/10
    Jurassic World Dominion - 6.5/10