Recensie: Jurassic World Dominion – Oud ontmoet nieuw

Na twee Jurassic Worlds vond men dat de tijd nu echt rijp was voor de terugkeer van Alan Grant en Ellie Sattler. Daar werd namelijk al langer over gespeculeerd en stiekem ook wel naar verlangd. Want hoewel de Jurassic World films het prima hebben gedaan aan de box office, miste men toch dat stukje magie uit de originele trilogie en dan met name het origineel van Steven Spielberg. Heeft het voor een verbetering van de World-films gezorgd? Niet echt, helaas.

Plot: Dominion speelt zich vier jaar na de verwoesting van Isla Nublar af. Dinosaurussen leven – en jagen – nu overal ter wereld. Het kwetsbare evenwicht tussen dinosaurussen en mensen zal de toekomst opnieuw vormgeven. Voor eens en altijd wordt duidelijk of de mens bovenaan de voedselketen kan blijven in een wereld die hij moet delen met de meest angstaanjagende wezens die ooit hebben geleefd.

Het is dan eindelijk zover. Waar men al die tijd voor heeft gevreesd. Dino’s maken weer deel uit van onze samenleving. Ze zijn overal terug te vinden. Op straat, in het park, ze zijn net zo gewoon geworden als vogels en insecten. In het begin van de Jurassic Park/World saga zorgde dit idee voor angstige visioenen. Niets is minder waar. In het park worden kleine dino’s gewoon gevoed door kinderen. Natuurlijk zien we in Dominion ook weer grote dino’s maar waar ik heen wil gaan is het volgende: de dreiging van mensen-etende dino’s is volledig zoek. Er komt inmiddels zoveel op je af dat je als kijker murw raakt van al die dino’s. Nog mooier: de echte dreiging komt ditmaal van sprinkhanen.. Men moest natuurlijk het alom hippe topic van klimaat in de film proppen, maar dat dat ten koste moet gaan van dinosaurussen, in een Jurassic Park/World film is wel erg schrijnend.

Het is prettig om oude gezichten opnieuw te zien in een dergelijke setting, maar Dominion is gewoon een volbloed Jurassic World-film, met de originele cast eraan toegevoegd. Veel actie en spektakel dus, maar eigenlijk niets memorabels. Regisseur Colin Trevorrow probeert krampachtig dezelfde dynamiek tussen originele castleden te doen herleven maar dit zorgt eigenlijk alleen maar voor misplaatste en slecht getimede humor. Vooral Goldblum wordt aardig misbruikt als comic relief. Hoewel Spielberg ook hier weer als producer aantreedt is er van zijn hand maar weinig te merken.

Natuurlijk moest er naast klimaatissues ook noodgedwongen extra girlpower in de film gepropt worden in de vorm van DeWanda Wise. De cast was al groot genoeg en girl power was eigenlijk al aanwezig in de vorm van Laura Dern en Bryce Dallas Howard, maar blijkbaar was dit niet genoeg. Het hele subplot van Watts’ leventje in de onderwereld van Malta levert tenenkrommende cinema op. Alle stereotype bad guys komen voorbij in dat segment. Het is ongeloofwaardigheid wat de klok slaat maar het zorgt hier en daar wel voor mooie plaatjes van het eiland.

Jurassic World Dominion is een mislukking. Een teleurstellende mislukking want met de terugkeer van Neill en Dern (Goldblum was al eerder terug met een kleine rol) wordt veel te weinig gedaan. De magie uit de originele film(s) mist en Dominion is uiteindelijk een aaneenschakeling van actiescènes met wat drammerige klimaat- en girlpower in de mix gegooid.

• 4.5/10
    Jurassic World Dominion - 4.5/10
4.5/10

Jurassic World 3 is een teleurstellende mislukking. De magie uit de originele film(s) mist en Dominion is uiteindelijk een aaneenschakeling van actiescènes met wat drammerige klimaat- en girlpower in de mix gegooid.