Recensie: Tenet (Christopher Nolan)

Na het voor zijn doen rechtlijnige Dunkirk begeeft de Brit Christopher Nolan zich weer op bekend terrein met zijn nieuwste film Tenet.

Plot: Slechts gewapend met één woord – Tenet – moet de Protagonist de wereld zien te redden van de ondergang, reizend door een schemerwereld van internationale spionage op een missie die zich afspeelt buiten de bestaande tijd. Niet tijdreizen, maar Inversie.

Tenet is weer een typische Nolan geworden. Dat wil zeggen heel veel theorie over natuurkundige onwaarschijnlijkheden die altijd weet aan te slaan bij het grote publiek. Hoe Nolan dat voor elkaar weet te krijgen is niet zo heel moeilijk te begrijpen. Vertel grote hoeveelheden onzin in rap tempo, wissel het af met wat actiescènes en niemand heeft tijd om stil te staan bij alle ongeloofwaardigheden. Het neemt niet weg dat zijn films meestal wel weten te fascineren, maar voer voor een of meerdere herzieningen zijn ze niet. Het trucje is na één keer wel uitgewerkt.

Gelukkig weet Nolan audiovisueel vaak wel te imponeren. Tenet is geschoten in glorieus 70 mm, een uitzondering heden ten dage, maar helaas weet hij er toch niet het maximale uit te halen. Erg zonde. Cinematograaf Hoyte van Hoytema brengt de actiescènes wel zeer aardig in beeld en componist Ludwig Göransson weet een goede Hans Zimmer kloon op poten te zetten met zijn score.

Tenet is in alles een typische Nolan-film geworden. Veel blabla over tijd en geïnverteerde objecten, holle personages, razendsnelle editing en bombastische muziek moet de gemiddelde kijker zoet weten te houden en vooral niet teveel laten nadenken over allerlei theorieën die hij of zij over zich heen krijgt. Maar Nolan komt er toch weer makkelijk mee weg, net als ten tijde van Inception, een film waarmee Tenet direct vergeleken zal worden.

De 4k UHD Blu-ray: Er zijn een paar scènes die er met gemak uitspringen. Denk aan de openingsscène of de geïnverteerde achtervolging halverwege. Indrukwekkende scènes die mooi de potentie van 4k laten zien. Vooral de score van Göransson knalt lekker uit de speakers.

Als extra krijgen we “Looking at the World in a New Way: The Making of Tenet”, dat bestaat uit vele extra’s in de vorm van kleine featurettes die samen 76 minuten klokken. Deze gaan o.a. over de casting, verhaal, continuïteit, set design en cinematografie. Ook staan er obligate trailers op de schijf.

• 6/10
    Tenet - 6/10
  • 8/10