Recensie: The Complete Sartana (Arrow Video)

Naast bekende spaghetti westerns, zoals The Good, The Bad and the Ugly of Once Upon a Time in the West, zijn er in de jaren 60 en 70 ontzettend veel westerns gemaakt. Je kunt haast van lopende band-werk spreken. Het mag duidelijk zijn dat niet alles wat toen is uitgebracht van hoge kwaliteit is, maar er zitten juweeltjes tussen. Arrow Video weet die er feilloos tussenuit te pikken. Het resultaat is The Complete Sartana met alle vijf de officiële en gerestaureerde Sartana films. It’s Only a Movie klimt in het zadel.

If You Meet Sartana Pray for Your Death (Gianfranco Parolini)

De mysterieuze Sartana (Gianni Garko) steekt zich in een wespennest als hij het pad kruist van de bandieten Morgan (Klaus Kinski) en Lansky (William Berger). In een klein stadje zet een listige bankier en een corrupte politicus iedereen tegen elkaar op. Iedereen probeert een verdwenen partij goud in handen te krijgen. Sartana is ook geïnteresseerd in het goud, maar wil ook afrekenen met de bandieten, die voor niets terug deinzen.

De eerste Sartana is toch wel de beste uit de reeks. De film is ook wat harder dan de vervolgen, hoewel daar ook genoeg slachtoffers vallen. De serie is goed onder handen genomen door Arrow. Alle films zijn 2k gerestaureerd, het eerste deel vanaf het originele filmmateriaal en de overige delen vanaf de originele negatieven. Alle films bevatten Italiaanse en Engelse audio.

I Am Sartana Your Angel of Death (Giuliano Carnimeo)

Een grote bank wordt beroofd en het lijkt er op dat Sartana (Gianni Garko) achter de overval zit. Er wordt een grote beloning op zijn hoofd gezet. Het duurt niet lang of Sartana krijgt allerlei premiejagers achter zich aan. Hij probeert aan de moordenaars te ontsnappen en ondertussen de echte daders te vinden om zijn naam te zuiveren.

In de tweede film keert Gianni Garko terug in de rol van Sartana. De film is rommeliger en heeft een komische setting. Dat is wel even wennen. Er is genoeg actie aanwezig, maar minder hard dan in de voorganger. Garko krijgt dit keer bijstand van Frank Wolff, de acteur uit de legendarische opening van Once Upon a Time in the West.

I Am Sartana, Trade Your Guns for a Coffin (Giuliano Carnimeo)

Sartana (George Hilton) rijdt een klein stadje binnen waar de corrupte zakenman Samuel Spencer (Piero Lulli) met de scepter zwaait. Hij bedriegt de hardwerkende goudzoekers door te doen of de kostbare goudtransporten worden overvallen. Samen met de revolverheld, Sabbath (Charles Southwood) gaat Sabata de strijd aan en op zoek naar het goud.

De enige Sartana film met George Hilton in de hoofdrol. Het werkt niet storend dat Sartana door een andere acteur wordt gespeeld. Hilton geeft zijn eigen invulling aan de rol, maar verder bevat de film alle bekende ingrediënten. Alle partijen gebruiken list en bedrog om aan het goud te komen. Sartana is niet alleen sluw, maar maakt ook gebruik van allerlei gadgets. Hierdoor wordt het personage ook wel de James Bond van het westen genoemd.

Have a Good Funeral, My Friend… Sartana Will Pay (Giuliano Carnimeo)

Sabata (Gianni Garko) is getuige van een slachtpartij. Hij schakelt de moordenaars uit en gaat in het stadje Indian Creek op onderzoek uit wie er achter de moorden zit. Het lijkt wel of iedereen in het stadje te maken heeft met de moorden, zelfs de sheriff. Sartana moet vooral op zichzelf vertrouwen om alles in goede banen te leiden.

Voor het vierde deel keert Gianni Garko weer terug in de rol van Sartana. Hij ziet er alleen anders uit met zijn blonde haar en snor. Misschien zat Garko toen in een midlife crises. Het maakt allemaal niet zoveel uit, want het is goed om Garko weer in actie te zien. In Italië maakte ze veel haast om Hilton te vergeten want de film verscheen kort na zijn voorganger.

Light the Fuse… Sartana Is Coming (Giuliano Carnimeo)

Sartana (Gianni Garko) stort zich in een nieuw avontuur als hij een gokker helpt te ontsnappen, die onterecht wordt beschuldigd van moord en het stelen van een partij goud en vals geld. In het stadje Mansfield zitten meer bandieten achter het geld en goud aan. Sartana wordt weer van alle kanten belaagd, maar geeft zich niet zo snel gewonnen.

De laatste officiële Sartana film uit de reeks. Hierna zijn nog verschillende Sartana films uitgekomen, die helemaal niets met het personage uit deze reeks te maken hadden. Italianen hebben dit trucje vaker toegepast met andere pistoleros, zoals Django en Sabata. Zet hun naam op de filmposter en mensen gaan wel kijken. Gelukkig beperkt de boxset van Arrow zich tot de officiële releases.

De Blu-ray boxset
De boxset ziet er goed verzorgd uit met het kunstwerk van Matthew Griffin, die ook de alternatieve covers van de Blu-rays heeft gemaakt. De films zijn los verpakt in 5 slimcases en een informatief boekje met veel informatie over de films en spaghetti westers in het algemeen.

Arrow heeft vele nieuwe extra’s toegevoegd aan de films. Het is bijna te veel om op te noemen, maar wil er wel een paar benoemen. Op bijna alle films geven verschillende filmmakers en westernkenners hun zeer informatieve audiocommentaar. Op alle films staan nieuwe interviews met de regisseurs, acteurs, schrijvers en stuntmannen die deze reeks hebben gemaakt. Het is om regisseurs Gianfranco Parolini en Giuliano Carnimeo te horen vertellen over de Italiaanse cinema van vroeger. Dat doen ze natuurlijk met de nodige Italiaanse bravoure. Hetzelfde geldt voor acteurs Gianni Garko en George Hilton, die beide Sartana hebben gespeeld. Ze vertellen uitgebreid over hun rol en carrière.

Conclusie

De Sartana reeks komt niet in de buurt van de Dollars trilogie van Sergio Leone, maar de makers hebben wel goed naar zijn werk gekeken. De films zijn stuk voor stuk heerlijke spaghetti westerns met prachtig camerawerk, die typische muziek en geweldige titels. Vergeet de plotgaten en de enorme hoeveelheid verraderlijke personages, die de verhalen soms wat rommelig maken. Als western fan mag deze boxset niet in de collectie ontbreken. Er zal van Sartana geen completer overzicht komen dan deze box van Arrow. Hou er rekening mee dat er van The Complete Sartana slechts 2.500 exemplaren zijn gemaakt, dus op = op.

• 7/10
    If You Meet Sartana Pray for Your Death - 7.0/10
  • 5.5/10