Last Gasp (Vinegar Syndrome) – VinSyn goes 90’s

Vinegar Syndrome is bezig hun catalogus, dat voorheen vooral bestond uit 70’s sleaze, uit te breiden met 80’s en 90’s horror. Het fijne daarvan is dat zelfs wij titels zien waar wij horrorfreaks nog nooit van hebben gehoord. In het geval van Last Gasp is dat best vreemd, want de cast is namelijk niet de minste. De hoofdrol wordt gespeeld door Robert Patrick (Terminator 2) en Joanna Pacula kennen we van de Rutger Hauer film Escape From Sobibor. Hoe deze film volledig in de vergetelheid is geraakt is best merkwaardig. In comes Vinegar Syndrome, die dit vergeten vehikel aan ons presenteert in de vorm van een gloednieuwe, in 4K gerestaureerde Blu-ray!

Plot: Leslie Chase (Robert Patrick) is een meedogenloze makelaar en raakt bezeten door de geest van een Mexicaanse Indiaan nadat hij hem heeft vermoord omdat hij en zijn stam in de weg zaten van een van Chase’s bouwprojecten. De geest begint vervolgens alles af te pakken wat Leslie bezit en lief heeft. Nora Weeks (Joanna Pacula) is op zoek naar haar vermiste echtgenoot en vermoedt dat Chase daar iets mee te maken heeft.

Last Gasp wordt door Vinegar Syndrome gepresenteerd als een soort bovennatuurlijke slasher. Plotgewijs is dit toch wel wat meer. De kritiek op ontbossing en het kapitalistische Westen krijgt een erg leuke twist van regisseur Scott McGinnis (Angel tv-serie). Helaas is het vooral de twist die het meest interessante blijkt aan de film. Veel elementen kennen we uit andere films, denk aan Fallen, al verscheen die later, en Child’s Play. Patrick speelt zoals wel vaker goed, maar Last Gasp mist uiteindelijk vooral richting. De film wil van veel genres wat meepikken en slaagt daar niet echt in.

Wat overblijft is vooral een leuk curiosum voor degene die 80’s en 90’s genrefilms verslindt. Wij doen dat ook graag en waarderen het feit dat een studio als Vinegar Syndrome dit oppikt, maar of het in de collectie van menigeen zal blijven? Wellicht alleen in die van completisten. Let trouwens op de rol van de regisseur van de Ilsa films, Don Edwards!

De film wordt gepresenteerd in een 1.85:1 beeldverhouding. Helaas is de schijf Region A locked. De Blu-ray heeft de volgende extra’s:

• Extensive outtakes
• Original theatrical trailer