Recensie: Hard Kill (Matt Eskandari)

Bruce Willis stond vroeger garant voor een goede box-office. Als zijn naam op de poster stond wist je dat er een bijdehante, harde antiheld in een degelijke actiefilm op je stond te wachten. Tegenwoordig heeft hij moeite direct to video titels te verkopen. Goed voorbeeld hiervan is Hard Kill met een hoofdrol voor de actieheld. Althans wel fysiek, want in gedachten was hij waarschijnlijk het geld wat hij verdient met deze film al weer aan het uitgeven.

Plot: Derek Miller (Jesse Metcalfe) is een veteraan met nachtmerries en een drankprobleem. Hij verdient zijn geld als huurling met een aantal oude dienstmaten en heeft verder eigenlijk niets in zijn leven. Tenminste, niet dat we meekrijgen uit de film. Als hij een nieuwe opdracht krijgt van oude dienstmaat Nick (Texas Battle) voor multimiljonair Chalmers (Bruce Willis) moet hij er twee keer over nadenken. Maar als hij hoort dat hij de man is die hem de littekens op zijn rug bezorgde en het een gigantisch bedrag oplevert is hij om. De Pardoner (Sergio Rizutto), zoals de terrorist genoemd wordt heeft namelijk Eva, (Lala Kent) de dochter van Chalmers ontvoerd. Na enige aarzeling gaat het team akkoord en ontmoeten ze elkaar in een vervallen fabriek om nog wat dingen kort te sluiten. Echter gaat het vanaf dat moment niet helemaal zoals gepland.

Hard Kill is een bijzonder matige toevoeging aan het actie genre. Het plot is dusdanig basic dat het bijna aanvoelt als een klap in het gezicht van de kijker. Willis staat op de automatische piloot en zit zelfs het grootste gedeelte van de film apart van de andere acteurs. Waarschijnlijk heeft hij zijn scènes in één dag opgenomen en is de rest eromheen geschoten. Jesse Metcalfe ziet eruit alsof hij betere dagen heeft gekend en aan de hand van deze film is dat hoogstwaarschijnlijk ook zo. De andere leden van zijn team zien er niet echt uit als geharde soldaten, met onder andere een WWE’er uit Total Diva’s, een producer van de derde Escape Plan, en niemand minder dan de winkelbediende uit killer Weekend als elite huurlingen. En ja, ik moest al deze mensen opzoeken op IMDb.

De film is geschoten door iemand die denkt dat een ronddraaiend camera met hele snelle montage gelijk staat aan een goeie film. Dit in combinatie met een ontzettend saaie verlaten fabriek als setting maakt allemaal voor een extreem saaie film. De 3 of 4 locaties die we zien lijken allemaal op elkaar en het enige wat we zien naast de vergane glorie van de Amerikaanse filmindustrie is de vergane glorie van de Amerikaanse actiefilm.

• 4/10
    Hard Kill - 4/10