Fast & Furious 9 – 4k recensie

De Fast Saga, zoals de filmreeks tegenwoordig bekend staat, is toe aan zijn negende film in 20 jaar. Het is ondertussen van straatrace/heist films geëvolueerd naar een larger than life actiereeks op anabolen. En speed. En Nos. In dit deel gaat het wederom groter dan de voorgaande delen al denk je elke keer weer dat het niet groter kan.

Plot: Dominic Torretto en Letty leven een teruggetrokken bestaan op een afgelegen boerderij met Doms zoontje. Aan hun rustige leventje komt al vlot een eind als de twee bezoek krijgen van Roman, Tej en Ramsey. Mr. Nobody heeft een noodkreet verstuurd en het is aan het team om een reddingsactie op touw te zetten. Als de vervreemde broer van Dom en Mia degene blijkt te zijn die achter Mr. Nobody’s geheim aan zit komt het team voor een dreiging van apocalyptische proporties te staan. Alweer. Gelukkig hebben ze wel weer beschikking tot de duurste, snelste en meest gepimpte auto’s aan deze kant van de melkweg. Ik zeg melkweg, want het avontuur beperkt zich niet meer gewoon tot de aarde.

Als fervent filmkijker wordt er vaak beroep gedaan op je ‘suspension of disbelief’, zeg maar het voor lief nemen dat er dingen gebeuren die niet kunnen of niet heel aannemelijk zijn. Vampieren bijvoorbeeld of bepaalde natuurwetten die niet of heel anders werken. Laat je hele disbelief voor deze film maar thuis want veel gekker dan dit wordt het niet en dat komt van iemand die Funky Forest: The First Contact en Devil Story in de collectie heeft. Zo hebben we de afgelopen 20 jaar nooit iets gehoord over de verloren Toretto telg en wordt deze er met een klein verhaaltje tussen gefrommeld. Verder zien we ontzettend veel bekende gezichten, sommige die we niet verwachten en sommige cameo’s voegen dan ook bijzonder weinig toe aan het verhaal. Op de 4k staat ook de Director’s Cut met nog meer actie en flashbacks. Er is nog een wazig verhaaltje over een technisch dingetje dat technologie kan controleren en een rijkeluiszoontje met een minderwaardigheidscomplex, maar uiteindelijk draait alles om één ding: familie.

Fast & Furious  films kijken we natuurlijk maar om één ding: kneitervette actie en die krijgen we ook. De actiescène in de opening zou in menig film niet misstaan als grote eindscène. Ook hebben we de tegenwoordig obligatoire vechtscène met enkel de dames waarin Mia en Letty eindelijk de tijd krijgen wat meer te bonden tussen het uitdelen van flinke tikken. Justin Lin keert terug om de laatste drie delen groots af te sluiten. Al is de vraag hoe ze nog groter kunnen gaan.

De 4k schijf zit in ieder geval goed in elkaar. De 2.39:1 aspect ratio brengt alles haarscherp in beeld. De kleuren spatten van je scherm en de glans van de veel te dure bolides verblinden haast nog meer dan de koplampen die je vol in je gezicht schijnen. De afwisselende locaties doen de grote hoeveelheid details en texturen in 4K recht aan.

De Dolby Atmos track zit heel goed in elkaar met accurate plaatsing op het 3D soundstage, al gaat het door de immensheid en chaos in de grote actiescènes wat verloren. Toch blijft de dialoog centraal en goed verstaanbaar. Al met al een fenomenale track.

De extra’s zijn zeker voor een 4K schijf overvloedig aanwezig. De gag reel is ontzettend grappig en de featurettes gaan dieper in op de films van de afgelopen 20 jaar.  Er is een filmpje over de #justiceforhan movement die dieper ingaat op bepaalde gebeurtenissen en een special over de auto’s kan natuurlijk niet ontbreken. De commentarytrack  met Justin Lin is erg leuk om te luisteren met veel weetjes en humor.

De 4K schijf van F&F 9 is een must have voor de fan. Het prachtige beeld en de donderende soundtrack zijn indrukwekkend, zeker met de totale waanzin op het scherm.

• 7/10
    Fast & Furious 9 - 7/10