Recensie: Old (M. Night Shyamalan)

Een nieuwe M. Night Shyamalan was 20 jaar geleden echt wel iets om naar uit te kijken. Met films als The Sixth Sense en Signs was hij een van de meest spannende regisseurs op de planeet. Laatstgenoemde film zorgde op momenten echt voor kippenvel bij ondergetekende. De situatie omtrent Shyamalan is de laatste echt echter veranderd. De man komt voornamelijk met ongrijpbare films opdraven en heeft vooral de mainstream achter zich gelaten. Met Old gaat hij hier vrolijk mee verder.

Plot: Een gezin ontdekt tijdens hun tropische vakantie dat het afgelegen strand waar ze zich bevinden ervoor zorgt dat ze op mysterieuze wijze snel verouderen… ineens duurt hun hele leven nog maar één enkele dag en er is geen enkele manier om van het eiland af te komen.

Het uitgangspunt is wel weer lekker en typisch ‘Shyamalaanse’ mysterie. Maar waar de man vroeger over de beste acteurs kon beschikken die Hollywood te bieden had, moet hij het nu doen met een stel acteurs dat echt vreselijk gecast is. Gael Garcia Bernal en Vicky Krieps zijn echt volledig miscast als koppel. Hun accenten leiden vooral af en ze zijn allesbehalve geloofwaardig als stel wat hun drama totaal niet over laat komen. Maar goed, daar zetten we deze film natuurlijk niet voor op.

Het mysterie rondom het strand is best fijn maar komt met een allegaartje aan ongeloofwaardigheden. Zo worden ze allemaal erg snel oud, vooral de kinderen dan, bij de volwassenen zie je heel lang niets gebeuren. Eten doen ze allemaal amper en haren en nagels groeien niet, maar daar komt een onbegrijpelijke verklaring voor door een van de personages. De sfeer is ronduit vreemd en niet altijd in goede zin. Shyamalan lijkt het op momenten ook niet te weten wat zich vertaalt in een deel net voor het einde dat echt enorm sleurt.

Eenmaal bij het einde gekomen komt de aap uit de mouw wat betreft het doel waarom de mensen naar dit specifieke strand worden gelokt en ook dat is weer een grote WTF. Wie dacht dat het einde van The Village vergezocht was moet snel hier eens naar kijken. Man man man, Shyamalan, je zoekt het nu wel heel erg ver op met je ’twist endings’. Het is begrijpelijk waarom de man veel fans is kwijtgeraakt. Het geniale is er gewoonweg af. Wel hebben zijn films nog steeds een flinke WTF-factor wat altijd wel publiek trekt, maar doe het voortaan met een betere, geloofwaardigere cast aub, want dit stelletje bakte er echt niets van.

• 5/10
    Old - 5/10
  • 6/10