Interview Nick Jongerius (The Windmill Massacre)

IOAM Allereerst wil ik je feliciteren met The Windmill Massacre, een film die mijn slasherhart sneller deed kloppen. Hoe lang is TWM eigenlijk in de maak geweest? Hoe lang heb je met het idee rondgelopen een slasher te maken over een Hollandse mythe?

NJ Dank je wel. Het is altijd heel erg fijn om te horen als fans het genre kunnen waarderen. Je steekt er niets voor niets heel veel tijd in en hoopt dat een film een zo groot mogelijk publiek bereikt. Ik ben drie  jaar bezig geweest met het ontwikkelen en uitvoeren van dit plan. Het begon met een teaser trailer die we in 2013 gedraaid hebben. Toen we die trailer online zette, wekte dit vrijwel onmiddellijk de interesse van diverse internationale salesagents en distributeurs die vroegen of ze de film konden kopen. Ik antwoordde: ‘we hebben helemaal nog geen script’… Zo is het balletje gaan rollen en zijn de eerste gesprekken op gang gekomen met een Amerikaanse producent en een Engelse salesagent met wie we The Windmill Massacre uiteindelijk hebben gemaakt.

Het idee om een verhaal rondom een windmolen te maken, gaat veel verder terug. Als kind was ik al gefascineerd door die rare objecten die midden in weilanden staan. Desolaat, bijna geen ramen en als je door een draaiende wiek geraakt wordt, ben je hartstikke dood. Toen we tijdens Frankenstein’s Army spraken met onze Amerikaanse financiers, werd me duidelijk dat er veel interesse is in Nederland als decor. Ze vinden het exotisch. Toen is het idee geboren om een horrorfilm te maken rondom een windmolen en andere Nederlandse toeristische bezienswaardigheden en deze te doordrenken met bloed. De Hollandse mythe over de molenaar is later, tijdens de scriptfase, in het verhaal verweven.

IOAM Was het makkelijk om financiering rond te krijgen voor een dergelijke genrefilm?

NJ Ja en nee. ‘Ja’ omdat het concept sterk is en de teaser trailer binnen no-time meer dan twee miljoen keer bekeken is. ‘Nee’ omdat de manier waarop The Windmill Massacre is gefinancierd heel risicovol is en totaal anders dan hoe Nederlandse films normaliter gefinancierd worden. Het is heel complex om geld bij elkaar te krijgen en goede afspraken te maken. Groot compliment voor mijn producing partner Daniel Koefoed die het allemaal voor elkaar gekregen heeft.

maxresdefault

IOAM De laatste film van Dick Maas, Prooi, is geflopt. Ook De Poel, van twee jaar terug, heeft het niet al te best gedaan. Frankenstein’s Army daarentegen, is een redelijke culthit geworden. Waar ligt dit aan, denk jij?

NJ Deze vraag is lastig met een concreet antwoord te beantwoorden. Het voelt namelijk als appels met peren vergelijken. Frankenstein’s Army is een heel ander soort film in een andere taal dan Prooi en De Poel. Vanuit mijn optiek heeft F-Army, doordat de film Engelstalig is, potentieel een veel groter bereik en is daardoor makkelijker te verkopen aan de rest van de wereld. Daarnaast had Richard Raaphorst met F-Army een hele grote fanbase opgebouwd die teruggaat naar de eerste Worst Case Scenario korte films.

IOAM Tien jaar geleden was jij ook producent en schrijver van Dood eind, een film die samen met Sl8n8 een nieuwe impuls moest geven aan de Nederlandse horror. Waar staat de Nederlandse horrorfilm nu in vergelijking met toen?

NJ Tien jaar geleden…. poeffff…. Voelt veel korter. Ik word oud! 😉  De Nederlandse horrorfilm zal nooit populair worden in Nederland. De Nederlandse populatie is gewoonweg te klein om een financieel succesvolle film te produceren. Daarnaast rust er in Nederland een soort vage taboe op horrorfilms. Mensen praten er niet graag over en zullen niet snel toegeven dat ze een horrorfilm gezien hebben. In de toekomst zullen er af en toe nog wel Nederlandse horrorfilms gemaakt worden met een bescheiden (en iets minder bescheiden) budget. Ik denk dat, als je in dit genre films wilt maken, je de grootste kans maakt als je een Engelstalige script schrijft en met internationale acteurs gaat werken.

1477664263477

IOAM Een film waar ik al snel aan moest denken tijdens het kijken van TWM is het Amerikaanse The Burning uit 1981. Cropsy (de killer uit The Burning) en The Miller hebben vooral qua uiterlijk veel gemeen. Ben jij ook echt geïnspireerd geraakt door The Burning en wellicht de Amerikaanse slasher in het algemeen?

NJ Ik moet je eerlijk bekennen dat ik The Burning niet gezien heb, sterker nog ik heb sowieso niet veel slasher films gezien. Er is wel een film(reeks) waar ik zeer zeker door geïnspireerd ben: Nightmare on Elmstreet. Ik vind met name de eerste film uit die reeks ontzettend goed en knap gemaakt. Ik ben oprecht jaloers op dat concept. Het is zo perfect. Een moordenaar die je kan pakken in je dromen en jouw dromen helemaal naar zijn hand kan zetten. Zo tof!

Voor TWM ben ik met name geïnspireerd door Carpenters The Thing wat betreft de mise en scene:  met grote groepen karakters een stille spanning opbouwen. Night of the Hunter uit 1955 en Game of Thrones vormden mijn grootste inspiratiebronnen voor de art direction en belichting.

IOAM Waar ik persoonlijk van baalde in TWM was het CGI vuur aan het eind, maar ik kan ergens begrijpen dat daarvoor is gekozen om budgettaire redenen. Wat is jouw visie op CGI en het gebruik ervan in (horror)films?

NJ Alleen de exterieur shots zijn met CGI vuur geproduceerd. Voor de scenes binnen in de molen hebben we met echt vuur gewerkt. Molens zijn monumentale gebouwen en we mochten onder geen beding gebruik maken van open vuur in de buurt van de molen. We hebben wel overwogen om een miniatuur van de molen te maken en deze te in brand te zetten, maar kregen dit helaas niet ingepland in de beperkte draaidagen. Er wordt vaak ten onrechte aangenomen dat CGI goedkoper is dan filmen. CGI is een kostbare techniek en echt filmen is vaak mooier en praktischer. Helaas ontkom je er soms om allerlei redenen niet aan om toch van CGI gebruik te maken. Bij The Windmill Massacre hebben we maximaal ingezet op practical effects versus CGI. Het was niet de weg van de minste weerstand, met name omdat we alles ‘s nachts hebben gefilmd. Het was heel zwaar, maar ik ben heel trots dat we het hebben volbracht met zijn allen.

the-miller

IOAM Wat zijn een paar van jouw persoonlijke favoriete (horror- of slasher)films en waarom?

NJ Ik ben een echte filmliefhebber en kijk heel erg veel verschillende (soorten) films van horror tot arthouse. Maar laat ik me beperken tot een lijstje dat ik al eerder gemaakt heb voor een eerder interview.

  1. Nightmare on Elmstreet (reden heb ik al hierboven gegeven).
  2. The Thing: omdat de film zo goed is in het opbouwen en afmaken van de spanningsboog. Geen van de karakters is aantrekkelijk maar ze zijn allemaal interessant, ruw en samen vormen een prachtige ensemble. Special make-up effects zijn al zo vaak besproken en ook zo revolutionair. Master piece.
  3. The Devils Backbone. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik was gewoon ontroerd door dit verhaal. Het is een horrorfilm die zich afspeelt om in een interessante tijd. Het ziet er geweldig uit; de omgeving is surrealistisch en is zo effectief (de bom op het plein wordt later gebruikt in Under The Shadows) Het is serieus eng en het acteren is top-notch!

IOAM Gisteren las ik op Facebook dat je aan een nieuw project gaat werken samen met Chris Mitchell (De Poel), genaamd The Abductee. De concept art ziet er veelbelovend uit! Kan je ons hier wat meer over vertellen?

NJ Het is Scanners meets Invasion of the Body Snatchers (1978).

Ik ben echt blij met de positieve release van The Windmill en nu dat ik het boek, mijn fascinatie voor windmolens, kan sluiten keek ik naar andere verhalen / arena’s die ik interessant vind. Ik ben een grote fan van samenzweringstheorieën en oude science fiction films en heb deze combineerde met elementen van een bekende Europese ontvoering zaak een aantal jaar geleden, waarin een vreemde onderlinge afhankelijkheid groeide tussen de ontvoerder en de ontvoerde. Het centrale verhaal in deze film is: wie is echt de ontvoerde? Ik benaderde Chris Mitchell (scenarist van The Windmill en Frankenstein’s Army) en we begonnen met de ontwikkeling van het verhaal in een script. Het gehele ontwikkelingsproces kwam in de versnelling tijdens de postproductie en de release van The Windmill. We zijn nog steeds aan het tweaken aan het script, maar hopen in het najaar van 2017 te kunnen gaan draaien.

IOAM Bedankt dat je de tijd hebt willen nemen voor It’s Only a Movie. Heel veel succes nog met TWM en uiteraard met The Abductee.

NJ Dank je wel voor je tijd en succes met je site!

Vanaf 17 januari 2017 is The Windmill Massacre verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray.

Ga voor meer informatie naar: http://www.justentertainment.nl/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.