Alien From L.A. (Vinegar Syndrome) – Pyun 90’s pulp

Als we het hebben over regisseurs van B-films dan hebben we het al snel over de Filipijnse regisseur Albert Pyun. Pyun is regisseur van films als Cyborg met Jean-Claude Van Damme, Kickboxer 2 en Nemesis, typische 80’s/90’s Direct To Video titels dus. Een film waar ik nog niet van had gehoord is Alien From L.A., wat op zich opmerkelijk is want qua plot en cast (Thom Matthews aka Tommy Jarvis uit Friday the 13th deel 6!) had deze film mij eigenlijk al eerder moeten bereiken. Ik ben blij dat Vinegar Syndrome besloten heeft deze titel uit te brengen, want Alien From L.A. heeft best wat te bieden voor de fan van pulp cinema.

Wanda in het ondergrondse Atlantis

Plot: Professor Saknussemm valt tijdens zijn zoektocht naar Atlantis in een bodemloze put. Zijn nerdige dochter Wanda is toe aan avontuur in haar leven en gaat naar hem op zoek. Ze valt in dezelfde put en komt in een onderaardse wereld terecht waar niemand gelooft in de bovenwereld. Alleen de geheime politie weet van het bestaan van de bovenwereld af en denkt dat Wanda en haar vader spionnen zijn.

Het begin van Alien From L.A. zet meteen de toon. Ik heb het dan over de eerste scène waarin Kathy Ireland verschijnt. Eenmaal geworsteld door haar lichtelijk irritante stem doet zich een break-up scène voor met haar (ex) vriendje. Het niveau is op zijn zachtst gezegd erbarmelijk, maar ik heb zitten genieten hoor van de überslechte dialogen. In soaps zie je ze nog beter, serieus, maar hey, we hebben hier met pulp van de bovenste plank te maken en dan zit je bij Pyun meestal wel goed. Eenmaal in Atlantis beland wordt het eigenlijk alleen maar beter.

De break-up scène met Wanda’s (ex) vriendje

Pyun heeft overduidelijk een handelsmerk en dat is met een zo laag mogelijk budget een film maken die op momenten zowaar groots oogt. In het interview dat op de schijf staat met Thom Matthews heeft hij het over een scène waarin hij en Ireland door een groot gebouw lijken te lopen. Dit waren in de werkelijkheid echter twee kleine verdiepingen waar zij keer op keer doorheen liepen. Het valt gewoon niet op. En zo zijn er wel meer scènes die op een dergelijke manier zijn aangepakt. Dat is toch wel leuk aan dit soort B-films, het bewonderen hoe een filmmaker echt het uiterste uit zijn budget weet te halen.

Alien From L.A. is een leuke film, niet alleen vanwege bovengenoemde, maar ook omdat er veel vaart in zit en er met plezier aan lijkt te zijn gewerkt. Het oeuvre van Pyun barst van dit soort werkjes, wellicht dat Vinegar Syndrome er nog meer van op gaat pikken in de toekomst.

Trouwens een tip: de heren achter MST3K hebben deze film ook opgemerkt en voorzien van hilarisch commentaar. Hier te zien! Shhhhh….

• 7/10
    Alien From L.A. - 7/10