The Power (Corinna Faith) – Direct to DVD Recensie

Bovennatuurlijke horror is een subgenre dat de laatste 10-15 jaar ongekend populair (weer) is geworden. Sinds James Wan met Insidious en The Conjuring het genre weer mainstream heeft gemaakt verschijnt de ene na de andere ‘spokenhorror’. The Power is een titel die direct op streaming en DVD verschijnt. De vraag is echter waarom. Wij hebben wel slechtere films uit dit genre zien verschijnen in de bioscoop.

Plot: 1974, Londen. Door onhandige mijnwerkers valt op meerdere plaatsen in Engeland de stroom uit. Val is een jonge verpleegster die nachtdienst heeft. Veel patiënten en medewerkers van het ziekenhuis worden geëvacueerd, waardoor Val bijna alleen in het ziekenhuis achterblijft. Na een tijdje wordt Val geconfronteerd met een sinistere aanwezigheid.

Verlaten gebouwen en nachtdiensten, een combi die al voor een paar goede horrorfilms heeft gezorgd. Denk aan Nightwatch, maar ook films als Halloween II en The Exorcist III weten veel te sfeer te halen uit een dergelijk uitgangspunt. Dat doet The Power ook. Het ziekenhuis waarin alles zich afspeelt is bijzonder sfeervol. We krijgen amper shots van buiten het ziekenhuis te zien waardoor de claustrofobische sfeer goed voelbaar is. Op een gegeven moment gaan alle lichten uit en zijn de enige lichtbronnen wat olielampen. Dit wordt allemaal erg mooi in beeld gebracht.

Het mysterie rondom de aanwezige entiteit wordt aardig opgebouwd. Zeker het eerste half uur is het smullen geblazen. Waarom er dan voor wordt gekozen om zo snel te ontsporen zoals debuterend regisseur Corinna Faith dat doet is een raadsel. Zoals haast altijd is een gebeurtenis uit het verleden aanleiding voor hetgeen wat er gebeurt en Val raakt hier al enorm snel in verstrikt. De knappe opbouw wordt te snel overboord gegooid en het laatste uur hebben we eigenlijk alleen maar te maken met de heftige strijd tussen Val en de entiteit.

Het is dat The Power kan bouwen op het eerste half uur. Hierin laat Faith zien echt wel wat in haar mars te hebben. Helaas kiest ze ervoor om te vervallen in generieke horror, maar The Power schiet toch wel boven het gemiddelde soortgelijke werk uit. We hebben hier nog lang niet te maken met het betere werk van Wan, maar ik zie Faith wel wat beters fabriceren dan een film als The Nun of Insidious 3 of 4.

• 6.5/10
    The Power - 6.5/10

0 gedachten over “The Power (Corinna Faith) – Direct to DVD Recensie”