Recensie: Badland Hunters (Heo Myeong Haeng)

Netflix doet zijn best om een zo breed mogelijk aanbod te genereren. Op de streamingsdienst verschijnt dus meer dan alleen maar Amerikaanse blockbusters en Netflix Originals. Met je afstandsbediening switch je gemakkelijk tussen Duitse, Spaanse, Japanse, Scandinavische, Turkse, Indiase en Zuid-Koreaanse films en series. Ik ben dan vast nog wel wat landen vergeten, maar over Zuid-Korea wil ik nog even doorgaan. In 2021 was Squid Game dé serie op Netflix en binnenkort kunnen we daarvan een vervolg verwachten. Onder andere vanwege dit succes worden we nu overspoeld met films en series uit dit land. Bij It’s Only a Movie hebben we lang niet genoeg tijd om het complete aanbod te kijken. Wat is nu moeite waard en wat is nu tijdsverspilling? Wel vonden we de film Badlands Hunters (Hwang-ya of 황야) er wel uit springen. Waarom? Dat lees je in onze recensie.

Plot: Een allesvernietigende aardbeving legt de stad Seoul in puin. Ongeveer drie jaar na de ramp is het gebied een woestenij. Tussen de puinhopen van de stad liggen kleine dorpjes, waar mensen hun best doen om te overleven. Het leven is zwaar en er is een tekort aan voedsel, water en medicijnen. Jager Nam San (Ma Dong-seok) en zijn partner Ji-wan (Lee Joon-young) proberen er het beste van te maken. Ze jagen op voedsel en verkopen dit weer aan de lokale bevolking. Op een dag worden gezinnen met jonge kinderen uitgenodigd om naar het Appartement te komen, dit gebouw heeft de aardbeving overleefd. Onder leiding van Dr. Yang Gi-su (Lee Hee-jun) is het Appartement uitgegroeid tot een veilige gemeenschap waar vers water en voedsel te krijgen is. Volgens hem heeft de jeugd de toekomst en wordt er gewerkt aan een nieuwe wereld. Als echter blijkt dat Dr. Yang Gi-su experimenten uitvoert op kinderen, komt Nam San in actie.

Het verhaal van Badland Hunters flinterdun, maar dat maakt in dit geval niet uit. Badland Hunters kijk je vanwege acteur Ma Dong-seok. Zijn lompe en droge verschijning doet me erg denken aan Bud Spencer uit de Vier Vuisten… films. Net als bij Bud Spencer kan je niet wachten totdat hij zijn vuisten laat spreken, maar ook ander wapentuig komt aan bod. In dat opzicht gaat het er soms ruig aan toe. Het mag duidelijk zijn dat het in deze sciencefiction draait om actie en dan zit je bij Ma Seok-do goed. Sinds ik The Roundup (2022) en The Roundup: No Way Out (2023) heb gezien ben ik fan van deze flinke Koreaan. In de Roundup reeks deelt hij rake klappen uit als rechercheur Ma Seok-do en in Badland Hunters doet hij precies hetzelfde. Verder ken je deze grote ‘vriendelijke’ reus misschien uit Train to Busan (2016) of Eternals (2021). Hij timmert in ieder geval lekker aan de weg, want samen met regisseur Heo Myeong Haeng zijn de opnames van de vierde Roundup film net afgerond. De rol van grote krachtpatser is hem echt op het lijf geschreven.

De setting van de film is erg fraai en het post-apocalyptische Seoel deed mij denken aan de sfeer van Mad Max Beyond Thunderdome. Overigens is Badland Hunters een soort van vervolg op Concrete Utopia (2023). In deze film wordt Seoel (ook) getroffen door een aardbeving en moeten mensen zien te overleven na de ramp. Ik werd erg nieuwsgiering om ook die film te zien, maar helaas is die nog niet te streamen in Nederland. Dit zal te maken hebben dat Concrete Utopia in tegenstelling tot Badland Hunters geen Netflix Original is.

Badland Hunters is een uitstekende film voor de vrijdag- of zaterdagavond. Vrienden, biertje, chippie, verstand op nul en lekkere actie. Heb je vroeger genoten van de films van Bud Spencer en Terence Hill? Dan mag je deze film zeker niet missen. Ik ben benieuwd of jij de vergelijking met Bud Spencer ook ziet? Badland Hunters draait nu op Netflix.

• 6.8/10
    Badland Hunters - 6.8/10
6.8/10