Recensie: Batwoman – Seizoen 1

DC Comics scoort over het algemeen misschien minder met hun films dan concurrent Marvel, maar met hun televisieseries die de Arrowverse opmaken hebben ze toch een flinke schare fans aan zich weten te binden. Met series als Arrow, The Flash, Legends of Tomorrow, Supergirl, Black Lightning, Superman & Lois en Batwoman is er een gigantische hoeveelheid aan superhelden en schurken op tv die ons wekelijks meenemen in hun perikelen. Nu is het eerste seizoen van Batwoman op DVD en Blu-ray verschenen. Is de serie de moeite van het aanschaffen waard? Lees verder!

Plot: Ruby Rose (Orange is the New Black) is Kate Kane, de dochter van Jacob Kane (Dougray Scott, Deep Impact). Jacob is de oprichter van The Crows, een beveiligingsbedrijf met ex-militairen dat de beveiliging van Gotham voor haar rekening nam toen de politie het na het vertrek van Batman drie jaar terug niet meer aankon. Kate is al een aantal jaren weg uit Gotham om te trainen bij verschillende experts na haar verwijdering van de militaire academie vanwege haar seksuele geaardheid. Haar toenmalige vriendin Sophie ontkende elke betrokkenheid en mocht haar opleiding afmaken waarna ze een goede baan bij de Crows aannam. Kate’s vader wil haar echter uit vaderlijke bezorgdheid buiten de Crows houden maar als Sophie wordt ontvoerd keert zijn dochter toch terug naar Gotham. Als ze geen medewerking krijgt van haar vader ziet ze geen andere weg dan de techniek van haar verdwenen neef te gebruiken, ene Bruce Wayne.  Per ongeluk komt ze achter zijn geheime identiteit en gebruikt ze zijn techniek om Sophie te redden van de doorgedraaide Alice. De moordende bendeleider blijkt wel heel veel over haar te weten, dingen die alleen haar dood gewaande tweelingzus zou kunnen weten.

Batwoman begint niet heel sterk. Ruby Rose, die het in Orange is the New Black erg goed deed, laat hier zien dat een superheld meer nodig heeft dan een goeie timing en een mysterieuze blik. Dit werkt prima als Kate Kane, maar als de stoïcijnse eenling die de stad beschermt mis je toch een bepaalde “echtheid” voor zover dat mogelijk is bij een vrouw in een vleermuispak natuurlijk. Het script dat toch vaak voor de makkelijke weg kiest en de matige sets helpen natuurlijk niet mee. Voor fans van de Arrowverse is het een welkome aanvulling op het pantheon der superhelden en gaandeweg komt het verhaal ook wel meer op gang, echter in deze hoogtijdagen met topproducties op televisie vallen de wat mindere producties nu eenmaal meer op. Overigens nam Ruby Rose na het eerste seizoen al afscheid omdat de rol toch iets teveel van haar vroeg waarna Javicia Leslie als Ryan Wilder het vleermuisstokje overneemt. Echter is nu al bekend geworden dat Kate Kane terug keert, maar dan in de vorm van actrice Wallis Day.

De Blu-ray box set: Het seizoen komt op vier Blu-ray’s die de 20 afleveringen eerlijk verdelen. Het beeld ziet er haarscherp uit in 1080p en ook in de vele donkere steegjes en gebouwen die Gotham rijk is valt nog genoeg te zien. De aspect ratio van 2.00:1 geeft de serie iets filmisch, al doen de sets dat wat minder.  De DTS-HD Master Audio 5.1 soundtrack geeft duidelijk verstaanbare dialogen en de ‘batarangs’ en explosies schieten langs je hoofd. De subwoofer geeft mooie diepe tonen, maar nergens overdadig. Qua extra’s valt het wat tegen met enkele deleted scenes en een korte serie van San Diego Comic Con Panels.

• 5.5/10
    Batwoman: Seizoen 1 - 5.5/10
  • 7/10