Recensie: Black Adam (Jaume Collet-Serra)

DC, de kraamkamer van Batman, Superman en Wonder Woman, heeft een aantal bewogen jaren achter de rug. Grote successen werden afgewisseld met flops en bijzonder veel kritiek. Het creëren van een film-universum, naar het voorbeeld van Marvel, bleek een stuk lastiger dan gedacht. Ondanks alles gaat DC verder. Hoe kan het ook anders met zo’n dikke catalogus aan interessante helden en vijanden. Na de twee Suicide Squad films is er weer een film die gaat over een anti held. Ditmaal gaat het om Black Adam, aartsvijand van Superman en Shazam, gespeeld door Dwayne ‘The Rock’ Johnson.

Plot: Het land Khandaq wordt sinds jaar en dag bezet door steeds weer verschillende mogendheden. Op het moment is die mogendheid Intergang die het volk onderdrukt en Khandaq leegrooft van de grondstof waar het land vol mee ligt: Eternium. Archeoloog Adrianna Tomaz kan het niet aanzien dat haar land wordt beroofd van haar grondstoffen en artefacten en trekt de woestijn in om in een tombe de kroon van Sabbac te vinden en deze uit handen te houden van Intergang. Intergang weet echter precies wat zij aan het doen zijn en eenmaal in de tombe plaatsen huursoldaten haar en haar gevolg onder arrest. Geboeid en op haar knieën leest Adrianna hardop wat er op de grond van de tombe staat. Het blijkt een spreuk waarmee zij een legende weet te bevrijden: Teth Adam. De huursoldaten van Intergang openen het vuur op Teth Adam wat niet zonder gevolg is. Teth Adama slacht ze een voor een met gemak af. Teth Adam lijkt onaantastbaar, maar wanneer hij wordt geraakt door een met Eternium vervaardigde raket raakt hij gewond en buiten bewustzijn. Adrianna besluit hem mee te nemen naar het appartement van haar broer en haarzelf zonder dat ze weet wat ze met hem aan moet. Aan de overkant van de oceaan blijft de slachting die Teth Adam heeft veroorzaakt niet onopgemerkt. Amanda Waller roept de hulp in van de Justice Society of America om Teth Adam te arresteren. Het lijkt er echter niet op dat dat een gemakkelijke opgave zal zijn.

De keuze om een personage als Black Adam een geheel eigen film te geven is een interessante, maar zeker geen nieuwe. Dwayne ‘The Rock’ Johnson maakt zich al 14 jaar sterk om Black Adam naar het grote scherm te brengen. Het was eigenlijk ook de bedoeling om hem als vijand in de eerste Shazam film te laten opduiken. Zoals jullie ondertussen wel weten was er geen spoor van Black Adam te vinden in Shazam, maar dat die twee elkaars vuisten ooit eens gaan ontmoeten in de toekomst is wel zeker.

Hoewel de ontwikkeling van de film al enige jaren in beslag heeft genomen is het opvallend dat het verhaal zo standaard is. Het is een typische ‘origin story’ van een superschurk die zo nu en dan ook een held kan zijn. Verwacht van Black Adam dan ook niets nieuws. Wie zich daar overheen kan zetten kan wel degelijk een leuke superheldenfilm verwachten.

Ten eerste is het fijn om The Rock eens iets anders te zien spelen dan wat hij in al die andere actiefilms van het afgelopen decennium heeft zitten spelen. Dwayne Johnson is ook een kerel die je bijna niet leuk kan vinden, maar als Black Adam heb je toch het idee niet in zijn buurt te willen zijn. Black Adam is namelijk bruut en voor het eerst zie je ook gevolgen wanneer een superheld met de krachten van Superman en Shazam je vastpakt bij je arm en je lichaam rondslingert als een rugtas die je na het sporten in de hoek van de kamer gooit. Spoiler: je lichaam blijft niet aan die arm vastzitten.

Niet alleen Dwayne Johnson is aangenaam om naar te kijken in deze film, maar ook de gehele cast van de Justice Society of America. Pierce Brosnan als Doctor Fate, een superheld die wij kunnen vergelijken met Doctor Strange, maar ouder en berekender, springt er wel echt tussen uit. Het plezier is goed af te lezen van Bronson’s gezicht. Dokter Fate is een trouwe metgezel van Hawkman, gespeeld door Aldis Hodge. Fate strijdt samen met Hawkman, maar houdt hem ook in het gareel en ze discussiëren ook echt of zij eigenlijk wel goed bezig zijn. Samen met Atom Smasher (Noah Centineo) en Cyclone (Quintessa Swindell) proberen zij Black Adam aan te pakken en als viertal zijn zij sterk. Black Adam is echter wel van een heel ander kaliber. Het is jammer dat Centineo en Swindell te weinig ruimte krijgen om echt een goede indruk achter te laten, maar het zaadje is geplant.

In alles voelt Black Adam als een voorproefje van wat komen gaat. Dat voelt goed, maar met misschien wat minder aandacht voor de grootschalige gevechten en actie en meer voor een beter script had meer in deze film gezeten. Bijzonder jammer is dat onze eigen Marwan Kenzari een van de meest nietszeggende villains in het DC universum speelt. Dat ligt zeker niet aan hem, maar er wordt in het script gewoon te weinig om zijn personage gegeven om hier iets meer mee te kunnen doen. Het schijnt dat er nogal in Black Adam geknipt is omdat de film eigenlijk een 18+ (naar Amerikaanse standaarden) zou krijgen. Het zal mij ook niets verbazen dat hierdoor enige karakter ontwikkeling naar de achterbank is verschoven. Dat is helaas wel iets dat je voelt. Veel gaat echt goed, maar je hebt toch het gevoel scenes te missen. En toch, ondanks nogal grote kritiekpunten, smaakt Black Adam naar meer. Met de tweede Shazam-film onderweg en een zojuist aangekondigde Man of Steel 2 gaan wij die ook krijgen. En dat is denk ik ook pas het begin. Wij gaan Black Adam zeker vaker terugzien.

Oh! Niet weggaan voordat de credits voorbij zijn. Het is vast geen verrassing, maar liefhebbers van de zogenaamde Snyderverse, en daar ben ik er zeker een van, gaan met een glimlach de bioscoopzaal uit. Henry Cavill is back, baby!

• 6.5/10
    Black Adam - 6.5/10
6.5/10