Recensie: Black Mirror – seizoen 6

Voor ieder die zich afvraagt of het nieuwe, zesde seizoen van de Netflix-serie ‘Black Mirror’ het kijken waard is: ja, maar wel met de juiste instelling. Sommige afleveringen zijn ‘escapisme-na-werk’ en sommige iets meer dan dat. In het nieuwe seizoen spelen onder andere de acteurs Annie Murphy, Salma Hiyak Pinault, Aaron Paul en Josh Hartnett.

1. ‘Joan is Awful’

In de eerste aflevering van ‘Black Mirror’ volgen wij het karakter Joan, een tech-manager met een hoge functie. Joan belichaamt een ‘normale’ vrouw: ze wordt wakker, stapt in de auto, luistert naar oppeppende muziek, komt op werk, verricht daar haar taken, komt thuis, gaat even wat kijken op Streamberry (een soort Netflix) en voor je het weet is het alweer bedtijd. Maar goed, er is iets vreemds aan de hand: want op een avond Streamberry-and-chill merken Joan, en haar verloofde Krish, dat een nieuwe serie genaamd ‘Joan is Awful’ is uitgekomen. “Hé, dat is gek, Joan, dat is mijn naam, wat? Zie ik dat nou goed? Is dat Salma Hayek met hetzelfde kapsel als ik?” denkt Joan. De rest laat ik aan jullie over… ‘Joan is Awful’ is een geweldige start van de serie, het is alles wat een ‘Black Mirror’ aflevering moet zijn: de gevolgen van…, je denkt er na afloop over na en is bovenal vermakelijk. Annie Murphy, Joan, speelt haar karakter op uitstekende wijze en weet op een vermakelijke manier de kijker te verzadigen. Kijken, kijken, kijken dus.

2. ‘Loch Henry’

Een potentieel jong koppel, genaamd Davis en Pia, verblijven bij de moeder van Davis in een pittoresk Schots dorpje om te werken aan een natuurdocumentaire. Alles verloopt vlekkeloos totdat het lokale verhaal over een seriemoordenaar die in de jaren negentig allerlei toeristen martelde en vermoorde hun oorspronkelijke idee verstoord. De twee raken behept met dit verhaal en besluiten, in plaats van een natuurdocumentaire, een true-crime documentaire te gaan maken. Maar wat er uiteindelijk op hun pad belandt is erger dan ze ooit hadden kunnen verwachten… ‘Loch Henry’ is een leuke aflevering, maar daar blijft het ook bij. Het is één van mij minst favoriete afleveringen omdat de route die ‘Loch Henry’ uiteindelijk kiest mij niet verzadigd. Het ontbreekt originaliteit, is té willekeurig en past niet bij de rest van de aflevering. Het acteerwerk van Pia en Janet, de moeder van Davis, in het echt heten ze Myha’la Herrold en Monica Dolan, is irritant en vervelend. Waarom? Nou ja, hun gedrag, hun manier van praten en hun gelaatstrekken – is dat genoeg? Soms heb je dat met acteurs. Maar goed, vanwege spoilers kan ik niet in detail gaan, maar laten we zeggen dat ‘Loch Henry’ tot op zekere hoogte het kijken waard is. Het is niets bijzonders. De aflevering weet op het nippertje de test des vermakelijkheid te behalen.

3. ‘Beyond the Sea’

‘Beyond the Sea’ is een prachtige vertelling over isolatie, loyaliteit en seksuele behoeftes – en hoe je daarmee omgaat. Het verhaal volgt Cliff en David, twee astronauten die ondertussen al twee jaar met een zes jaar durende ruimtemissie bezig zijn. Het is minder spectaculair dan het klinkt, soms repareren ze het schip of doen ze wat routinecontroles maar verder niets bijzonders. Maar goed, waar het echt gebeurd is daar beneden, de aarde, daar waar ze allebei een replica hebben om tijd met hun families door te brengen. Ja, ik weet het, replica’s? Waaaat… Hoe dan ook, op een avond wordt er bij David en zijn familie ingebroken door sekteleden die zwaar tegen de replica’s zijn. Het, de replica van David, wordt ‘dood’-geslagen en zijn familie wordt ook niet bepaald gespaard. Het is nu aan David om dit, ten eerste, zien te verwerken, maar ook om een vorm van escapisme voor de komende vier jaar zien te vinden. ‘Beyond the Sea’ is volgens vele de beste aflevering van de hele serie. En dat is niet gek want met in de hoofdrollen de geweldige Aaron Paul (bekend als Jesse Pinkman uit de serie ‘Breaking Bad’) en Josh Hartnett (onlangs nog gespeeld in Christopher Nolan’s Oppenheimer) maakt dit een fantastische aflevering over de zoektocht naar escapisme in een tijd van verdoemenis. ‘Beyond the Sea’ is romantisch, ontroerend en meeslepend. Check it out.

4. ‘Mazey Day’

Ik zeg één ding: Mazey Day is f*ckin’ wild! En dan heb ik het niet over de aflevering zelf. Het verhaal speelt zich af in de hoogtijdagen van de paparazzi, namelijk in 2006. We volgen Bo, een paparazza, die centraal staat in het drama rondom de actrice Mazey Day. Bo is helemaal klaar met de vuile wereld van de paparazzi en wilt stoppen met het vak. Maar zoals gebruikelijk in de cinema bestaat er iets als ‘The Last Assignment’. Je raadt het al, ze gaat haar grootste klapper slaan, met dodelijk gevolgen.

Technisch gezien is dit de slechtste aflevering uit het nieuwe seizoen: denk aan het acteerwerk, vooral dat van Clara Rugaard, het verhaal en de uitvoering ervan. Toch heb ik een leuke tijd beleeft. Op welke manier dan? hoor ik je al denken. Nou, het is (spoiler-alert) een weerwolven-verhaal – dat scoort natuurlijk altijd. Maar past deze aflevering in het kader van de serie ‘Black Mirror’? Nee. Zou je ‘Mazey Day’ moeten kijken in een bui voor een tot-nadenkend-stemmende ‘Black Mirror’-aflevering? Nee. Dus daarom zeg ik: NIET kijken, kijken, kijken.

5. ‘Demon 79’

Dit is wokeness, gecombineerd met Giallo-films. ‘Demon 79’ speelt zich af in, zoals de naam al zegt, 1979. Een Indiase schoenverkoopster woont in het über Engelse Tipley en ervaart de gevolgen daarvan, denk aan racisme en minachtingen. Op een avond komt een demoon op bezoekt – ja, je hoort het goed -, hiermee zal de koers van haar ellendige leven compleet veranderen. Ze krijgt namelijk een opdracht aangeboden: de opdracht is om drie mensenoffers te brengen. De consequenties? Het vergaan van de wereld. Simpel toch? Ze gaat samen met de demoon, verkleed als Boney M, op mensenjacht.

‘Demon 79’ staat tussen vermakelijkheid en lukraak in. Wederom past deze aflevering niet in het kader van ‘Black Mirror’ hun ideologieën, maar goed, ‘escapisme-na-werk’ is deze aflevering zeker. Het is de sfeer van jaren 70 horror, iets wat wij anytime, anywhere kunnen kijken. De sfeer, de aankleding, alles klopt. Hoewel het verhaal mij op een subjectieve basis niet ligt, valt er zeker wat te knagen in de laatste aflevering van het zesde seizoen van ‘Black Mirror’. Check it out.

• 7/10
    Joan is Awful - 7/10
  • 6.5/10
    Loch Henry - 6.5/10
  • 8/10
    Beyond the Sea - 8/10
  • 5/10
    Mazey Day - 5/10
  • 6.5/10
    Demon 1979 - 6.5/10
6.6/10

Het zesde seizoen van de serie ‘Black Mirror’ is minder verrijkend dan de vorige seizoenen, minder tot nadenkend stemmend. Desondanks zijn sommige afleveringen zeker de moeite waard. Als je iemand bent die openstaat voor verandering, dan moedig ik je aan om het zesde seizoen te gaan bekijken. Ben je dat niet en wil je gegarandeerd iets goeds kijken? Kijk dan: ‘Joan is Awful’ en ‘Beyond the Sea’ – de twee beste afleveringen. In het algemeen zeg ik: kijken, kijken, kijken.