Recensie: Creed III (Michael B. Jordan)

Na twee succesvolle delen kruipt Michael B. Jordan voor de derde maal terug in de huid van Adonis Ceed, zoon van Apollo Creed uit de nog succesvollere Rocky serie. Jordan kruipt niet alleen in de huid van zijn personage maar neemt ook voor de allereerste keer plaats op de regiestoel. Hoe dat uitpakt lees je verder in onze Creed III recensie.

Plot: Na vele successen in de bokswereld gedijt Adonis Creed nu in zowel zijn professionele carrière als bokser als in het gezinsleven. Wanneer een vriend van vroeger, het bokstalent Damien Anderson, weer opduikt na een gevangenisstraf, wil deze graag bewijzen dat hij weer een kans in de ring verdient. Wat volgt is een gevecht tussen twee voormalige vrienden.

In Creed III moeten wij het voor de eerste keer doen zonder Sylvester Stallone. De man achter het tijdloze personage van Rocky Balboa is nog wel actief als producent en hij wordt een keer genoemd in de film, maar daar blijft het dan ook echt bij. Dit maakt het voor Jordan toch wel wat zwaarder om van dit derde deel een succes te maken, want laten we eerlijk zijn, het is Rocky die de eerste twee films naar een hoger plan tilt. Jordan is nu op zichzelf aangewezen en helaas is dat ook te merken.

Niet alleen missen wij een bepaalde ‘screen presence’, maar Jordan als regisseur laat te wensen over. Het plot is redelijk ‘straightforward’, wat geen straf is in een film als Creed III, maar de regie is zeker tijdens de vechtscènes gewoon niet goed genoeg. De slo-mo’s, de digitale achtergronden, het is allemaal te knullig om een boksscène geloofwaardig te laten overkomen. Nu is het boksen in bijvoorbeeld het eerste Rocky deel ook niet geweldig te noemen, maar daar voelt de ambiance wel een stuk dynamischer. In Creed III krijg je nooit echt het gevoel dat de personages in een kolkend stadion staan.

Jonathan Majors doet het zeker niet slecht als ‘Dame’, maar zijn achtergrondverhaal lijkt er met de haren bijgesleept. Typisch voor een derde deel maar ook dit aspect voelt geforceerd en niet helemaal geloofwaardig, net als de hele transitie die hij doormaakt in de film. Zoals gezegd hoeft dat niet per se storend te zijn, maar het is een combinatie van het ongeloofwaardige script, de slechte regie en het missen van meeslepende personages wat van Creed III uiteindelijk een teleurstellend vervolg maakt.

• 5/10
    Creed III - 5/10
5/10