Recensie: Cocaine Bear (Elizabeth Banks)

Films die gebaseerd zijn op een waargebeurd verhaal neem ik meestal met een korrel zout. Vaak blijkt dat slechts een klein percentage in het verhaal echt is gebeurd. Soms kan een krantenkop al een aanleiding zijn voor het maken van een film. Dat de makers verder alle vrijheid nemen om hun eigen draai te geven aan het verhaal, dat boeit verder niemand. De stempel ‘gebaseerd op een waargebeurd verhaal’ is binnen en zorgt in veel gevallen voor nieuwsgierige kijkers. In geval van Cocaine Bear levert het een hilarische film op.

Plot: Als het vliegtuig van een drugskoerier neerstort, besluit de piloot zijn kostbare lading cocaïne uit het vliegtuig te gooien. Zelf overleeft hij de parachutesprong niet. De cocaïne komt terecht in een bos in Georgia en wordt gevonden door een zwarte beer die zich tegoed doet aan het witte poeder met dramatische gevolgen. Het duurt niet lang voordat drugsbaron Syd White (Ray Liotta) te horen krijgt dat zijn kostbare lading is verloren. Hij stuurt zijn handlanger Daveed (O’Shea Jackson jr.) en zoon Eddie (Alden Ehrenreich) naar Georgia om de drugs terug te halen. De tieners Dee Dee (Brooklynn Prince) en Henry (Christian Convery) spijbelen van school om de grote waterval in het bos te bezoeken. De moeder van Dee Dee, Sari (Keri Russell), schakelt de hulp in van boswachter Liz (Margo Martindale) en bosactivist Peter (Jesse Tyler Ferguson) om de kinderen op te sporen. Tenslotte bevindt detective Bob (Isiah Whitlock jr.) zich ook in het bos om onderzoek te doen naar de drugs. Hun paden komen langzaam maar zeker samen in het bos, maar worden ook gekruist door een levensgevaarlijke doorgesnoven bruine beer.

Het verhaal van Cocaine Bear is niet heel bijzonder, maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst hardop in de bioscoop heb zitten lachen. Met alle verschillende personages is de film wel een rommeltje, maar dat mag de pret niet drukken. De grote bruine hoofdrolspeler doet zijn uiterste best om de cast flink uit te dunnen. Regisseuse Elisabeth Banks (Charlie’s Angels) weet een uitstekende ‘Animal Attack’ film neer te zetten met veel humor en gore, die zich makkelijk kan meten met klassiekers als Grizzly (1976) of Wild Beasts (1984). Het genre met de strijd tussen mens en dier is nog steeds populair. Dat kunnen we zien aan films als Crawl (2019) of het recentere Beast (2022) met Idris Elba. Wil je wat meer weten over dit genre of een mooi overzicht krijgen van gevaarlijke beesten, lees dan eens het boek van Vanessa Morgan: ‘When Animal Attack’.

Wat is nou feit en wat is nou fictie aan Cocaine Bear? Na wat leeswerk ben ik verbaasd hoeveel er eigenlijk allemaal klopt. Het neerstorten van het vliegtuig is een feit, net als het droppen van de drugs. Hetzelfde geldt voor het overlijden van de piloot, Andrew C. Thornton II, een voormalig lid van de narcoticabrigade en een veroordeelde drugssmokkelaar. Dit is allemaal echt gebeurt op 11 september 1985. Enkele maanden later werd het lichaam van een 79 kilo zware zwarte beer ontdekt. In de buurt lagen containers met cocaïne. Het beest had in totaal meer dan 34 kilo aan cocaïne opgegeten. Vanaf dit moment wijkt de film af van de werkelijkheid. In het echt werd de inname van de drugs, ter waarde van 20 miljoen dollar, de beer fataal. Er is geen bewijs dat de beer menselijke slachtoffers heeft nadat hij zich tegoed had gedaan aan de drugs. De beer, met als bijnaam Pablo Escobear of Cocaine Bear, is na zijn dood opgezet. Hij staat nu in een winkelcentrum in Lexington, Kentucky.

We zien in Cocaine Bear heel wat bekende acteurs en actrices voorbij komen. De film heeft zelfs een Nederlands tintje, want naast Kristofer Hivju (Game of Thrones) schittert onze eigen Hannah Hoekstra (De Helleveeg en Charlie’s Angels). De kinderen Brooklynn Prince (The Turning) en Christian Convery (Sweeth Tooth) doen het erg leuk als kersverse “drugsgebruikers”. De film wordt aan het einde opgedragen aan Ray Liotta, die vorig jaar op 26 mei op 67-jarige leeftijd overleed. Hij heeft in zijn carrière heel wat drugs gerelateerde rollen gespeeld. We kunnen met zekerheid zeggen dat Cocaine Bear niet het niveau haalt van Goodfellas, maar het zal altijd zijn laatste film blijven.

Cocaine Bear is een hilarisch en vermakelijk tussendoortje geworden waarbij je zowel kan huiveren als lachen. De film is nu te koop.

• 7.5/10
    Cocaine Bear - 7.5/10